is racisme gebaseerd op angst?

er zijn misschien veel redenen waarom mensen racistisch worden, maar is angst niet altijd de onderliggende reden/emotie om racistisch te worden?
dus dat je baan bijv. wordt ingepikt
onbekende/bedreigende cultuur
enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Je vraagstelling is een beetje gekleurd, maar angst voor het onbekende maakt mensen onzeker en vanuit die onzekerheid gevaarlijk. Dit omdat mensen graag alles altijd willen begrijpen om grip te kunnen houden op de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst voor het onbekende, maar ook religie's zorgen voor het ontstaan van racisme.

Ik denk zelfs dat er op den duur geen rassen meer zullen zijn. De wereld vermengt zich in zo'n snel tempo dat er straks nog maar één ras is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben de neiging hun soortgenoten op te zoeken. Dat doen ze omdat ze zich daar het prettigst bij voelen en het veiligst. Als om je heen opeens heel andere mensen komen die anders zijn en je niet begrijpt wordt je bang. Daar kan racisme uit voortkomen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Beter is het met het onbekende in contact treden en niet uit de weg gaan en dan ontdenk dat er verschillen zijn maar ook overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is gebaseerd op vermeende superioriteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Marokkanen vormen geen ras, dus dat heeft er al helemaal niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat,als het Nederlandse jeugd is? Dan zijn het ook gewoon ettertjes.net als jouw Marokkaantjes.
Volgens mij heeft het ook te maken met controle. Denken geen controle meer te hebben over wat je gewend bent. Van wie je dat gewend bent. In het algemeen het onbekende is moeilijk te controleren.
In plaats van jezelf te verdiepen in het onbekende, blijf je er tegenaan trappen want dat is eigenlijk makkelijker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de eerste emotie onbegrip is, de angst komt daar later uit voort.
dus naar mijn idee is racisme gebaseerd op onbegrip.
Rieneke1
14 jaar geleden
Nee,heeft niet altijd met angst te maken.Laat me eerst even duidelijk maken dat ik weinig opheb met racisten,al hebben we allemaal volgens mij wel racistische eigenschappen in ons hoor,maar dit terzijde.Ik heb genoeg vrienden van turkse afkomst,maar als mijn dochter met een man van turkse afkomst zou willen trouwen,moet ik eerlijk zeggen,dat ik daar niet blij mee zou zijn.Niet omdat hij een turk is,maar meer omdat onze culturen teveel verschillen.Gelukkig vinden sommige van mijn turkse vrienden dit ook,dus...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dan heb ik er problemen mee.Ik heb vaak zat gezien dat het toch fout gaat.In het begin was alles heel goed maar naderhand ging het toch mis.Natuurlijk,dit kan ook gebeuren met een Nederlandse man,of waar hij ook uitkomt.Maar gezien mijn relaties met deze mensen,weet ik gewoon uit ervaring,dat het toch sneller fout kan gaan.
Wil ze toch trouwen met hem...nouja,mijn zegen heeft ze dan,dat zo wie zo.
Ja, in mijn optiek wel.

Ben is bijvoorbeeld voor buitenlanders bang, omdat wanneer deze groep te groot wordt, zij zelf als een buitenlander beschouwd gaat worden. En dat zij zelf worden behandeld zoals buitenlanders nu worden behandeld.
Je moet er niet aan denken dat jij zelf niet meer een discotheek in komt omdat... of dat er rare namen tegen jouw worden gezegd.

Of als homo's (als voorbeeld) er teveel zouden worden en dat jij uitgescholden wordt met 'hetero', omdat je een minderheid bent.

Vaak ook net zo als met pesters. Op een vraag hier op GV heeft iemand gezegd dat hij bang was om zelf gepest te worden. Dat hij dus zelf behandeld zou worden als dat hij anderen behandelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut angst. Betrap me er zelf ook geregeld op helaas.