Hoe is de als/dan fout ons taalgebruik binnengeslopen? En valt het weg te krijgen?

Overal worden als en dan verkeerd gebruikt.
Groter als hij, moet, groter dan hij, zijn. Want bij een vergrotende trap moet men dan gebruiken.
Als wordt gebruikt in de zin, zij is even groot als hij. Want dan worden twee dingen gelijkgesteld dus moet als gebruikt worden.
De regels zijn vrij duidelijk. Maar toch zegt een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking het fout. (en schrijft het overigens ook fout)
Bij het ontwikkelen van onze taal moet dit toch goed zijn opgesteld, waardoor zijn mensen het dan toch opeens massaal fout gaan zeggen?
En een nog belangrijkere vraag: Kunnen we het weer wegkrijgen? Ik heb het idee dat voor iedereen die ik verbeter er twee nieuwe mensen komen die het fout zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede manier om te testen of het 'als' of 'dan' is, is trouwens het langer maken van een zin. Eigenlijk een kwestie van 'ben' of 'bent' achter een zin zetten.
"Hij is slimmer dan jij bent."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zijn er nog mensen die zeggen: "hij is slimmer als jij bent!"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die zijn gewoon niet meer te redden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) nee, waarschijnlijk niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad dat doe ik ook wel eens, verlengen. Maar er blijven dan inderdaad mensen die het alsnog fout zeggen. Maar sommigen die het dan nog fout zeggen hebben juist weer baat bij die twee regeltjes die ik hier geef. Het is me in ieder geval laatst gelukt een meisje met die regeltjes het (bijna) altijd goed te laten zeggen. Ze verbetert nu zelfs anderen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel ik (vroeger) altijd op lette, zeg ik tegenwoordig vaak verkeerd, maar dat komt wellicht omdat ik veel Duits praat en daar is dan als (in de zin van beter dan/als)....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik het teruglees, klinkt dat eerste ook niet echt Nederlands meer 'daar altijd op lette'.... (back to school!).

Antwoorden (6)

Vroeger op school waren er in mijn klas al 8 van de 10 die dit niet begrepen...
Ik heb dat zelf nooit gesnapt, want ik verbeter deze fout ook vaak bij mensen.

Ik vind het een fijn idee als we deze fout er weer uit kunnen krijgen. Meestal is dat een kwestie van er aandacht aan besteden.

Wat mij betreft mag de overheid een taal-campagne doen op tv.
Ze zijn met zijn allen zo goed in reclame maken en toestaan, en vroeger deden ze dit ook met verkeersveiligheid, dan kreeg je een spotje met "welk antwoord is hier goed..?"

Op die manier bereik je een groot publiek, en zit half Nederland in de reclame zo'n quiz te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja lijkt mij ook een goed idee +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 8 van de 10 het 'verkeerd' doen, is het dan niet juist goed? Taal is iets van de meerderheid (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm... op een universiteit misschien wel, maar op een LHNO?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in dit geval is het dan alsnog fout.
De woorden 'als' en 'dan' hebben beiden hun eigen betekenis, maar veel mensen hechten daar in dergelijke zinnetjes ineens geen waarde meer aan.
Dat kan niet, ineens de betekenis van een woord veranderen voor een bepaalde zin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onzetaal.nl/advies/alsdan.php Dat kan dus wel. Taalkundigen zeggen tegenwoording ook dat het gebruik van als ipv dan goed is. Taalregels beschrijven niet meer dan het gebruik van taal. Dus als veel mensen iets op een bepaalde manier zeggen dan IS het goed. Zelfs dan de taalregels als nog achter lopen.
Hij verdwijnt net zoals de meeste taalfouten verdwijnen.
Het wordt opgenomen in de taalregels als zijnde goed.

De regels van de taal worden namelijk aangepast aan het gebruik van de taal. Zoals ze voor de eerste keer gemaakt waren aan de hand van de reeds bestaande taal.

Toegevoegd na 7 minuten:
De regels van de taal zijn er om het gebruik van de taal (communicatie) te ondersteunen, ze zijn geen doel op zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze fout is de taal niet binnengeslopen. De betekenis van als is veranderd. Vroeger mocht als wel in de vorm van 'hij is groter als die ander'.

Dit zie je bijvoorbeeld nog terug in zinnen als

"Hij is twee keer zo groot als die ander." Wat wel juist Nederlands is.

Of je als en dan door elkaar heen gebruikt is vooral afhankelijk van het gebied waar je vandaan komt. Vooral in brabant en limburg wordt dit door elkaar heen gebruikt, zelfs tot in Den Haag. Ik had zelf tot ik een jaar 15 was nog nooit anders gehoord dan 'hij is groter als die ander'. Voor mij klinkt dan heel raar en ik ben er zeker van dat ik het 9 van de 10 keer in niet juist Nederlands zeg.

Maar zoals altijd, Nederlands is een levende taal. Ik vraag me eigenlijk af waarom als niet in originele glorie is hersteld.

Toegevoegd na 21 minuten:
Nog even een toevoeging op gevonden.

Groter als is tegenwoordig OOK goed aldus taalkundigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante toevoeging, hoewel ik uit het verhaaltje op die site wel het idee krijg, dat dit vooral voor spreektaal geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat dat het het meest geaccepteerd is in spreektaal. Maar niet dat het fout is in geschreven taal.
Dat is de taalverloedering... Taal leeft en als mensen het zeggen dan gaat het goed klinken...

Ik maakte vroeger een grapje tijdens het eten, ik zei: We eten erwteltjes en worteltjes... En het is in ons gezinnetje gemeengoed geworden en dat klinkt nu net zo normaal als dat je het goed zegt...

Dus als je iets vaak genoeg fout hoort, dan gaat het goed klinken...

Het valt NIET weg te krijgen, jij bent maar één speler in het veld van miljoenen... En uiteindelijk wordt de officiële taal aangepast en dan wordt het standaard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet zeggen dat het ten onrechte gebruik van 'dan' me meer stoort dan wanneer iemand ten onrechte 'als' gebruikt. Het valt me ook meer op.

Dat dit soort dingen leeft is wel duidelijk. In de NRC.next van gisteren stond een gastblog van Ronald Plasterk over deze materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals zoveel andere fouten de taal binnenkomen. "Je kan kijken" gaat gek genoeg niet over een kan. "U ziet zichzelf" gaat niet over de arme sloeber die door zijn ouders de roepnaam "U" heeft gekregen en "hun liggen op bed" betekent niet dat twee mensen samen een "liggen" hebben die ze op bed bewaren.

Je kunt het proberen te stoppen, maar ik geef je weinig kans.