Wat is de volledige benaming voor A.M en P.M (engelse tijd aanduiding)?

Ik heb altijd 24 uurs aanduiding op mijn diverse applicaties. Terwijl standaard aangegeven is 7:00 PM of AM, waar staat pm en am voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
27.6K

Het beste antwoord

P.M. is de afkorting van Post meridiem na de middag (van 12.00 uur tot 24.00 uur).

A.m. is de afkorting van Ante meridiem > vóór de middag (van 00.00 tot 12.00 uur)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ante meridiem en Post meridiem

Oftewel, voor en na de middag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de Latijnse termen Ante Meridiem en Post Meridiem, wat voor noen en na noen (lett: midderdag) betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AM staat voor after midnight. Dat betekend dus na middennacht oftewel 00:00 tm 11:59.
PM staat voor pro midnight. Dat betekend dus voor middennacht oftewel 12:00 tm 23:59.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees het altijd als 'morning after' maar dan omgedraaid. Als het ezels bruggetje maar werkt. Echter het antwoord is fout. Pro betekend wel 'voor' in het nederlands, maar niet voor een tijd, maar alsin voorstemmen. Pro midnight is dus sowieso geen goed Engels. De afkorting zelf stamt af van het latijn.
pre-midnight (voor 12:00 uur ' s nachts)
en
aftermidnight (na 12:00 uur 's nachts)

Misschien is dit wel gewoon een vrije vertaling van mij, maar hij is handig, toch!