Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de naam ``kapstok`` vandaan?

Iedereen weet wat een kapstok is, maar hoe komt het ding aan die naam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig dat één van mijn kinderen mij dit eergisteren vroeg, hij vond het een onlogische naam, voor iets waar je een jas aanhangt. Goeie vraag dus +
Ik wist het antwoord ook niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit woord is bekend sinds 1669.
Het is een lat (stok) om je mantel aan te hangen. Kap komt van het Latijnse 'cappa', dat mantel betekent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha... En kapsalon dan? -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kapsalon heeft een heel andere etymologie.
Als je die wilt weten, mag je daar een vraag over stellen. Van Dale's etymologisch woordenboek is een zeer betrouwbare bron op het gebied van de herkomst van woorden. In ieder geval bedankt dat je een 'gemotiveerd' minnetje hebt gegeven, maar helaas op een goed antwoord, Dat is dan wel weer jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas maar weinig antwoorden op mijn vraag.
Wel twee hele mooie antwoorden. Vond het antwoord van jou het meest aannemelijk vandaar dat ik jouw vraag als beste antwoord beschouw. Zonder hierbij overigens te zeggen dat het andere antwoord niet goed zou kunnen zijn.

Andere antwoorden (1)

De stok waar men zijn kap aanhangt. Vroeger werd deze namelijk voornamelijk gebruikt voor hoeden, zelfs meer dan jassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding