Waar staat KOM voor in de tekst. Bebouwde kom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/waarvan-woord-bebouwde.357475

Antwoorden (4)

Je moet een stad zien als een ciirkel. Een kom in meestal een cirkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bebouwde kom begint daar waar de woning panden aaneengesloten zijn en dat is niet altijd een cirkel.
Die start dus waar, volgens de gemeente, de huizen aaneensluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De algemene betekenis van dit woord is ‘schaal’. Naar analogie van de vorm heeft het andere betekenissen gekregen, bijv. ‘laagte of uitholling in het aardoppervlak’ (komgrond ‘laaggelegen grond van zware rivierklei in het Nederlandse rivierengebied’) en ‘gewrichtsholte’ (je arm uit de kom getrokken [1936; WNT]). Als topografische term was kom het centrale dorpsplein met de daaromheen gelegen bebouwing; dit groeide uit tot het wettelijke begrip bebouwde kom ‘het bebouwde gebied van een gemeente’. Bij uitbreiding is hierbij wrsch. incidenteel ook het antoniem onbebouwde kom gevormd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kom is een laaggelegen gebied naast een rivier waarin klei is afgezet. Kommen ontstaan bij de overstromingen van rivieren in de benedenloop van de rivier. Als de rivier overstroomt, blijft er zand en klei achter. Vlak bij de rivier wordt zand afgezet in oeverwallen, verder weg bezinken de kleideeltjes, omdat deze lichter zijn. Klei klinkt in door ontwatering (en uitdroging) waardoor de komgronden lager liggen dan de oeverwallen. De zware klei in de kommen wordt komgrond genoemd.

Zo'n kom was kennelijk wel geschikt om op te bouwen, waarmee de bebouwde kom een feit was. Later -zo gaat dat- wordt zo'n term dan algemener gebruikt, zoals in de huidige vorm.