Wat is het kledingvoorschrift bij een bruiloft?

Ik ben een man van 31 en uitgenodig voor de receptie van 16.00 tot 18.00 uur en voor de afterparty vanaf 23.30 uur. Wat te dragen? Degene die ik ken is de bruid van 25 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Daar bemoeit de wet zich niet mee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent uitgenodigd voor de receptie en een afterparty. Dat is dus niet de hele dag. Als er niets op de kaart staat is het echt niet zomaar de bedoeling dat een gast als jij verplicht in broek en jasje van dezelfde stof en stropdas gaat. Een nette broek of eventueel een nieuwe nette effen spijkerbroek, een overhemd en een jasje is dan altijd goed. Ik zou het zelfs gokken om niet eens in een jasje te gaan als je zoiets nooit draagt en niet hebt. Nogmaals: je bent geen daggast, je komt ook niet bij het diner. Overdressed zijn is ook niet leuk. Als je het zeker wilt weten: neem contact op met de ceremoniemeester. Ken je niemand die ook gaat met wie je kunt overleggen?

Antwoorden (4)

beste tip is, om deze vraag neer te leggen bij de bruid, die je kent.

kan namelijk heel erg verschillen. is erg afhankelijk van het bruidspaar en de groep waarin je verkeren.

wat ik tegenwoordig vaak bij jongelui die gaan trouwen zie, is dat de gasten casual met een jasje gekleed zijn. comfortabel en toch ook netjes genoeg.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Soms staat er wel een hint op de uitnodiging.

Als er geen indicatie op de kaart staat, is het gebruikelijk om in pak te gaan. Pantalonnetje, jasje, dasje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig gaan de meesten vlotter gekleed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt waarschijnlijk een beetje aan de kringen waar je mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan een pak niet vlot zijn? En een huwelijk is een bijzondere gelegenheid, niet een verjaardagsfeestje oid. Persoonlijk vind ik het ongepast voor iedereen die je niet als kind ziet om niet in gepaste kleding te komen. En gepast betekent 'netjes', wat voor een trouwerij per definitie de norm bij een pak ligt. Soms heb je wel eens kringen waar een spijkerbroek acceptabel is, Maar met een pak zit je altijd goed. De vraagsteller geeft zelf al aan dat het inclusief de receptie is waar je dus sowieso een pak dient te dragen. Maar voor het feest achteraf houden de meeste mensen gewoon hun kleding aan. Aangezien je niet de enige wil zijn die er niet uitziet als iemand met 'doordeweekse' kleding, blijft die pak dus de norm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pak is meer voor als je de hele dag bent uitgenodigd. Als er niets op de kaart staat is een echt pak (dus broek en jas in dezelfde stof en kleur) echt niet nodig. Dan kan een nette spijkerbroek met jasje ook prima.
Daar zijn geen algemene kledingvoorschriften voor.

Als het bruidspaar wel bepaalde kleding wenst, dan horen zij dat op hun uitnodiginskaart te vermelden.
Vroeger was dat duidelijk.
Tegenwoordig gebruikt men vaak onzinnige termen als "feestelijk". Dat zegt niks
want dat is voor iedereen iets anders.
Vroeger was het duidelijk: Bij alle formele gelegenheden laat u uw mobiel thuis en draagt u geen horloge; overdag mag eventueel wel een zakhorloge.
Tegenwoordig zijn mobieltjes aan de handen geplakt en wordt er zelfs in kerken en tijdens diensten gewatsapt en gekwekt.......

Nee, jij kent de bruid. Vraag het haar.
Of vraag bijvoorbeeld aan de ceremoniemeester wat de bruidegom en bruid zullen dragen.
Of draag gewoon wat jij normaal ook draagt naar een beter feestje of bij het uitgaan.
Ga vooral geen pak of colbert kopen als je dat normaal niet en nooit meer draagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een dresscode is, wordt deze vermeld. Staat er niets vermeld, dan is het gewoon pak naar keus (binnen de normen van wat als regulier wordt gezien; geen opvallende kleuren oid) voor iedereen die ouder is dan 15.

Dat is gewoon de manier waarop je naar een trouwerij gaat en wereldwijd/cultuurbreed als correcte kleding wordt gezien.

Stropdas of niet mag je zelf weten. De knoop is eveneens voor eigen keus.

Wil je je op een bepaalde manier profileren, dan kan dat bijv. middels een rare zonnebril (mits die nodig is) of een paar sokken die mensen bijna nooit zien. Zo had ik gestipte sokken bij de trouwerij van mijn neef.