Wanneer eindigde de Industriële Revolutie?

of is het nog steeds aan de gang, maar dan op grotere schaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Ik zou zeggen dat de Industriele Revolutie is geeindigd op het moment dat de meeste goederen industrieel werden geproduceerd. De eerste fase in het begin van de 19e eeuw was nog zonder goede bron van energie. De tweede fase duurde tot ongeveer 1870. Op dat moment werden veruit de meeste goederen geproduceerd met stoommachines, waardoor niet alleen het aandeel van industrieel geproduceerde goederen groeide, maar ook het volume. Rond 1870 of 1880 was deze snelle overgang overal wel in gang gezet en kun je alleen nog maar van een industriele ontwikkeling spreken, met efficiëntere machines, elektriciteit, lopende band productie en dergelijke die de industriele productie steeds efficiënter maakten. Revolutie is strikt genomen een snelle instabiele overgang naar een ander systeem. Het punt waarop de ambachtelijke productie even groot is als de industriële lijkt me een goed punt om het hoogtepunt van de revolutie te markeren. Het einde van de revolutie is meer een kwestie van keuze. Misschien is dat het moment waarop de ambachtelijke productie stabiliseert of eindigt, maar het lijkt me dat de beste maat voor het einde ook het hoogtepunt is. Op dat moment is de ambachtelijke productie eigenlijk verleden tijd in termen van economisch belang. Door aan alle goederen een geldwaarde toe te kennen en uit te middelen kun je het hoogtepunt van de IR vrij objectief vaststellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vraag is niet zo goed te beantwoorden. Het hangt ervan af of je aan Europa denkt of aan een ander werelddeel.
Daarbij komt nog dat er wordt gesproken over verschillende industriële revoluties: de eerste, de tweede en de derde.
Europa zit in de derde fase van de industriële revolutie waarbij er bijv. overgegaan wordt van gewone naar duurzame productie.