Hoe zouden die Amerikaanse meldingen in Nederland zijn?

Beste,

De vraag is misschien wat verwarrend, omdat je maar een beperkt aantal tekens heb en de vraag met een vraagteken moet afsluiten. Excuses als deze vraag toch beantwoord is (al zie ik er niks van) of iets fout doet.

Je hebt in Nederland het P2000 systeem. Via dit systeem kunnen wij allen dus meldingen zien. In dit systeem is er ook iets als een opschaling. Denk aan Moerdijk. Dit was een GRIP4 COMPAGNIE Brand.

Nu vraag ik me af. Wat hoort bij wat als je kijkt naar de Amerikaanse meldingen?

Je hebt first alarm, second alarm. En ga zo maar door. Maar welke opschaling daar is te vergelijken met de opschaling hier?

Graag hoor ik een antwoord. Hopelijk is mijn vraag duidelijk genoeg gesteld dat er mensen op antwoorden die wel serieus mij willen helpen.

Met vriendelijke groet,

Herdervriend

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat je die opschalingen in Nederland 1 op 1 moet gaan gelijk willen stellen met de Amerikaanse versie maar als je het doet doe dat dan niet met de GRIPs want die zeggen meer over de werkwijze en coördinatie tussen hulpverleningsdiensten en first en second alarms gaan alleen over de brandweer.

Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) is de naam van de werkwijze waarmee bepaald wordt hoe de coordinatie tussen hulpverleningsdiensten verloopt. In deze procedure is de centrale gedachte dat grotere incidenten anders afgehandeld moeten worden dan kleinere, omdat er meer middelen en bestuurslagen betrokken raken -- er moet opgeschaald worden.

Opschalingen werken anders: De brandweer in Nederland kent de volgende standaard operationele opschaling:

Klein (kleine brand, kleine hulpverlening), één tankautospuit of hulpverkeningsvoertuig is voldoende om de situatie meester te worden
Middel, twee tankautospuiten en een Officier van Dienst en evt VC en COH
Groot, drie tankautospuiten en een Officier van Dienst en Hulpverleningsvoertuig en in veel gevallen ook een Verbindings- en Commandovoertuig
Zeer Groot, in principe wordt nu een brandweerpeloton gevormd
Compagniesinzet

GRIP (Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure)

Zie voor een vollediger beschrijving het hoofdartikel over GRIP-niveaus.

GRIP 0: Bronbestrijding; dagelijkse routine van de operationele diensten waarvoor geen bijzondere coördinatie nodig is.
GRIP 1: Bronbestrijding bij incident van beperkte afmetingen. Afstemming tussen de verschillende disciplines nodig.
GRIP 2: Bron- en effectbestrijding. Incident met duidelijke uitstraling naar de omgeving.
GRIP 3: Bedreiging van het welzijn van (grote groepen van) de bevolking binnen één gemeente.
GRIP 4: Gemeente-, regio- of provincie-overschrijdend (of nabij grens tussen regio's) en dreiging van uitbreiding.

Voorbeelden van GRIP 4-gebeurtenissen zijn de stroomuitval in de Bommelerwaard in 2007 (uitval van elektrische systemen betekende risico voor mens, dier en milieu (bijvoorbeeld door uitval medische apparatuur, beveiligingssystemen, telefoonnetwerk, rioolwaterafvoer en ventilatiesystemen van stallen) en de aanslag op de Koninklijke familie te Apeldoorn op 30 april 2009 (onder meer in verband met de bedreiging van de openbare orde).

Mijn antwoord: ik denk dat als je perse wilt vergelijken je moet vergelijken met Klein, middel, groot en zeer groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef daar toch echt antwoord op: ten eerste moet je dat niet willen vergelijken en ten tweede: vergelijk het dan gewoon met: 1st Alarm Assignment tot en met 5th Alarm Assignment, wat gewoon in de gegeven bron ook staat: http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple-alarm_fire#Typical_Alarm_Levels Je vraagt het nu andersom als in de vraag. Ik dacht dat je de Nederlandse namen wilde hebben omdat je first en second al gaf en het alleen over GRIP had. Daarom zei ik dat je het niet moet vergelijken met GRIP maar met klein/middel/groot/zeergroot.