Waarom hebben koningen een uniform en de koningin niet?

En gaat Willem Alexander zijn uniform ook dragen of alleen bij heel speciale gelegenheden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij draagt zijn uniform gewoon, heb je nog nooit naar de 4 mei herdenking in Amsterdam gekeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jawel, dat is een speciale gelegenheid....

Het beste antwoord

Omdat de vrouwen uit koninklijke families over het algemeen geen carrière in de landmacht, luchtmacht of zeemacht hebben gemaakt. En daar hangt zo'n uniform mee samen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okeej, nooit geweten *schaam* dus theoretisch zou het zo zijn dat als een vrouwelijk lid van het koninklijk huis bij de landmacht oid had gezeten hadden ze ook een uniform gedragen?
Amadea
11 jaar geleden
Alleen bij officiële gelegenheden, zoals bijvoorbeeld dodenherdenking, kan ik mij voorstellen dat een prinses dan in ceremonieel tenue zal aantreden. Maar een koningin waarschijnlijk niet, want zij onderscheidt zich ook door haar kleding van het volk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Van oudsher hebben koningen een (hoge) rang in het leger ; tenslotte was het vroeger (echt heel vroeger) ook de kóning die het leger aanvoerde in de strijd als het land in oorlog was. Dat is al een tijdje niet meer zo, maar een rang in het leger - inclusief militair (gala)-uniform hebben ze nog altijd wel. Vrouwen hebben dat nu eenmaal nooit gehad, want tot en met de laatste koningin, Beatrix, was het eigenlijk niet gebruikelijk dat vrouwen deel uitmaakten van het leger. (Al kwamen al in de tijd van Juliana schoorvoetend de eerste vrouwen hun intrede doen).
Tegenwoordig is de samenleving en ook het leger zo geemancipeerd, dat we vooralsnog niet kunnen uitsluiten dat Amalia straks WEL een militaire rang zou kunnen hebben als zij de troon bestijgt. Hoewel dat omwille van de traditie vermoedelijk niet echt voor de hand ligt.

Het enige uniforme kledingstuk dat koningen en koninginnen gemeen hebben, is de hermelijnen mantel. Daar is er echter bij mijn weten maar eentje van, dus ik vrees toch dat straks Willem-Aexander dubbelop zal dragen (uniform en mantel) en Maxima gewoon een mooie jurk.

De kroon, hoe voor de hand liggend ook, doet trouwens niet mee ; er is wel een kroon, maar die is voor de sier. Nederlandse vorsten worden niet gekroond, omdat dat een kerkelijke traditie is, en we hebben in Nederland scheiding van kerk en staat. Daarom hebben we een inhuldiging, en geen kroning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doel niet alleen op Nederlandse koningen, maar het hele verschijnsel 'konning' doorheen de geschiedenis, vanaf een paar duizend jaar voor de jaartelling al.