Welke mbo opleiding is het beste om te kiezen om later in de politiek te kunnen?

Ik zit nu in het examen jaar vmbo-t4 ik wil hierna naar het mbo, wat is de beste opleiding die ik kan volgen om later in de politiek te kunnen komen of ergens in een bestuur ? Ik zat zelf te denken aan Juridisch medewerker openbaar bestuur.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je te hoog opgeleid bent om de politiek in te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga lid worden van een politieke partij , ga naar meetings ect. ;)

Antwoorden (1)

Om de politiek in te kunnen is het denk ik belangrijk lid te worden van een politieke partij. De meeste partijen hebben ook een jongerenafdeling. Ga naar hun bijeenkomsten en probeer daar veel van te leren. Je leert daar debatteren en het is ook goed voor je algemene ontwikkeling.

Die algemene ontwikkeling is erg belangrijk. Een politicus moet in grote lijnen weten hoe ons land in elkaar zit en wat er speelt. Daarnaast is het handig dat je een specialisatie hebt. Dat is dan vaak de richting waarin je onderwijs hebt genoten.

Zoals je op de site van de Tweede Kamer kan zien, hebben de verschillende kamerleden heel diverse opleidingen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die veel weten van landbouw of internationale betrekkingen of economie of de gezondheidszorg, etc.

Kies de studie die jou ligt en wat je leuk vindt en probeer daar zo ver mogelijk in door te leren.