Wat deed de GPD precies en waarom denken journalisten dat het een groot gemis gaat worden?

per 1 januari is de geassocieerde persdienst opgeheven. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom zij zo onmisbaar waren en wat zij precies deden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De GPD verzamelde nieuwsberichten voor journalisten en media, waaronder veel regionale kranten.

Er waren echter steeds minder journalisten en media die gebruik maakten van de diensten van de GPD. Toen ook de laatste grote afnemer liet weten geen gebruik meer te zullen maken van de diensten van de GPD, werd besloten de organisatie op te heffen. Het was niet meer mogelijk om de dienst een financieel gezonde organisatie te laten zijn.

Ik vind het opmerkelijk nu in jouw vraag het bericht te lezen dat journalisten denken dat het een groot gemis gaat worden. Dat zijn dan toch blijkbaar andere journalisten dan die die geen gebruik meer maken van de diensten van de GPD.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Geassocieerde_Pers_Diensten staat vermeld dat het persbureau GPD niet in de eerste plaats nieuwsberichten leverde, maar achtergrondverhalen.

De grote afnemer die niet langer gebruik maakt van de GPD is Wegener. Ook Media Groep Limburg is uit het GPD-verband vertrokken.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ik dacht dat journalisten dit een groot gemis zouden vinden komt vooral door reacties op twitter. Bijvoorbeeld Peter Vandermeersch, hoofdredacteur NRC, noemde de opheffing een zwarte dag.
Antoni
11 jaar geleden
Het is mogelijk dat berichtgeving en "het nieuws" eenzijdiger wordt door de opheffing van GPD, dat is waar.
De journalisten van de GPD maakten persberichten met (vooral) lokale en regionale nieuwsberichten en achtergrondartikelen. Bij het bedrijf werkten ongeveer 45 journalisten en vele freelancers voor 15 kranten: het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant, het Noordhollands Dagblad, het Haarlems Dagblad, het Leidsch Dagblad, de Gooi- en Eenlander, De Stentor, de Twentsche Courant/Tubantia, De Gelderlander, het Brabants Dagblad, het Eindhovens Dagblad, BN/De Stem, de Provinciaal Zeeuwse Courant, Dagblad De Limburger, het Limburgs Dagblad en het Nederlands Dagblad.

Het opheffen van de GPD is het gevolg van het feit dat veel regionale kranten door Wegener (een grote uitgeverij) zijn overgenomen. Toen al die regionale bladen nog zelfstandig waren, betaalden ze allemaal mee aan de kosten van de GPD. Nu Wegener de enige eigenaar is, wil het niet meer voor al die regionale kranten apart betalen. Het gevolg is dus dat de GPD niet genoeg inkomsten meer heeft om haar activiteiten voort te zetten.

Om verschillende redenen vinden journalisten het jammer dat de GPD is opgeheven. Een journalist hecht veel waarde aan onafhankelijk nieuws, dus nieuwsberichten uit verschillende bronnen. Nu de GPD is verdwenen is er in Nederland nog maar één grote persdienst over, het ANP. Het nieuws wordt dus voortaan nog maar vanuit die ene bron aan kranten, bladen, radio en tv aangeleverd. Bovendien richt het ANP zich vooral op landelijk nieuws. Met het verdwijnen van de GPD zullen de regionale kranten dus ook minder lokale nieuwsberichten gaan publiceren. Ook dat vinden de journalisten jammer.
Pieter2011