In hoeverre wordt de strafmaat bepaald door de daad en in hoeverre door het letsel?

Recentelijk is er iemand doodgeslagen. De dood trad niet meteen in maar een tijdje later. Het had misschien ook anders af kunnen lopen doordat dit slachtoffer niet stierf maar 'alleen' wat gebroken of gescheurd had terwijl de daad (bijv. twee vuistslagen) precies hetzelfde was geweest.
In hoeverre houdt het OM en de rechter rekening met de afloop van de misdaad (dus dood of herstelbaar letsel etc. wat dus sterk afhankelijk kan zijn van toeval en de gezondheid en leeftijd van het slachtoffer) tov van de daad zelf.
Kort gezegd wat is meer maatbepalend de daad of het gevolg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Ja, voor hetzelfde geld was de man niet onwel geworden (ik neem aan dat hij bij een van de schoppen een gescheurde milt of lever heeft opgelopen met ernstig inwendig bloedverlies tot gevolg), maar de gevolgen wegen altijd zwaar, zware mishandeling met de dood ten gevolg levert een hogere strafmaat op. Zonder dit gevolg was er waarschijnlijk helemaal geen vervolg aan gegeven en stond de grensrechter de volgende zondag gewoon weer langs de lijn en speelden de jongens weer thuis in Sloten.

De jongens die dit geflikt hebben zijn nu plat gezegd "de lul", al zijn er genoeg andere jongens die ooit soortgelijke schoppen hebben uitgedeeld moeten deze jongens de gevolgen nu dragen. In rechtsfilosofische zit daar eigenlijk iets scheef, maar zo werkt de maatschappij nu eenmaal. Daarom is het altijd erg onverstandig om geweld te gebruiken, want je kunt nooit de gevolgen exact voorspellen. Mensen kunnen botontkalking hebben, antistollingsmiddelen slikken, kwetsbare bloedvaten in de hersenen et cetera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zal een zogeheten causaal verband moeten worden aangetoond tussen het voorval en het overlijden. Als dit niet direct is aan te tonen bestaat de mogelijkheid dat er een sectie dient te worden uitgevoerd kort na het overlijden. Hierbij kan men ook bekijken of het overlijden mogelijk is ontstaan door bijvoorbeeld een medische fout. Uiteraard wordt er gekeken naar de algemene medische conditie van degene die is komen te overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ons rechtssysteem is gebaseerd op wraak.

Dit houdt in dat naar mate van maatschappelijke gevolgen de strafmaat bepaald wordt.

Als voorbeelden kunnen we de moord op Theo van Gogh en Pim Fortuyn nemen.

De moord van Pim Fortuyn had maatschappelijk een kleinere impact dan de moord op Theo van Gogh, de moord op Fortuyn werd gedaan uit politieke motieven door een autochtoon, de moord op Theo van Gogh is gepleegd uit geloofsgronden door een allochtoon met terroristische kenmerken.

De moordenaar van Pim Fortuyn komt binnenkort vrij, de moordenaar van Theo van Gogh zit tot aan zijn dood in de gevangenis.