Waarom staan de meeste stadsplattegronden ondersteboven?

De staande plattegrond geeft bv. aan dat de kerk links van mij staat, terwijl ik hem rechts zie!
Dus ondersteboven.
Waarom staan die kaarten niet synchroom met de werkelijkheid?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

de plaats van het bord is vaak zo gekozen dat er parkeergelegenheid is, het is dan niet mogelijk om het bord gelijk aan de geografische werkelijkheid te plaatsen, als je met de rug naar het noorden staat zal de kaart inderdaad ondersteboven hangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoe bedoel je ondersteboven? Met het noorden aan de onderkant? Meestal is het noorden boven. Bij Den Haag zou je het Noordzeestrand als bovenkant kunnen gebruiken, bij Heerenveen misschien de snelweg als rechterkant. Als het noorden niet de bovenkant is, moet dat sowieso aangegeven zijn met een windroos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is afhankelijk van de ligging, de plaats en het Noorden, waar de kaart staat...

Dus ook of dat de kaart gewoon rechtop staat, een kwart gekantelt is, of ondersteboven staat...

Uitzonderingen hierop zijn de stadsplattegronden in bijv. de Telefoongids
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is maar net hoe je er naar kijkt. Letterlijk dan. Misschien houd jij hem wel verkeerd om..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt misschien ondersteboven. Maar de bovenkant is altijd het noorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een probleem waar met name veel vrouwen last van hebben (ben zelf ook een vrouw). Dit heeft iets met hun oriëntatiegevoel te maken. Zij willen graag dat ze een kaart om kunnen draaien, zodat ze vanuit de richting waaruit ze komen, kunnen zien of ze links of rechts moeten gaan. Maar helaas hebben de kaartenmakers ooit afgesproken dat het noorden van de kaart altijd bovenaan de kaart moet zitten. Bij een plattegrond kun je dit nog oplossen door de kaart ondersteboven te houden, maar bij het bekijken van een stadsplattegrond geeft dat problemen. Mensen die net als ik last van dit probleem hebben, kan ik aanbevelen een tomtom te gebruiken (voor wandelaars en fietsers schijnen dergelijke apparaten ook in ontwikkeling te zijn).