Is het terecht/raar om je 'schuldig' te voelen als je meer geld hebt dan je vrienden hebben en hoe ga je met deze situatie om?

Als je goede vrienden hebt die door geen/ slechte banen van de ouders heel erg weinig geld hebben en je hebt zelf wat meer luxe, is het dan raar om je daar schuldig over te voelen? Sommige dingen zijn zo oneerlijk verdeeld in de wereld..
Ik zit echter niet zelf in deze situatie, maar het speelt wel in mijn omgeving.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is helemaal niet raar om je daarover schuldig te voelen. Het is gewoon een gevolg van hoe je in je empathische velletje zit. Heel belangrijk is ook hoe je opgevoed bent. Indien jouw ouders je hebben opgevoed in het kader van 'eerlijk delen', sociaal gevoel en rekening houden met anderen dan is het vrijwel logisch dat je je bezwaard kan voelen als je de problemen van anderen ziet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik denk dat je dan vanzelf wel aanvoelt hoe je hiermee om moet gaan. Je stelt je vanzelf sociaal op en houdt hier rekening mee en past je aan aan hun budget, of je trakteert soms eens een keertje, zonder dat je met je geld loopt te pochen. Dat is wel heel belangrijk, dat je het ze niet steeds laat voelen of met hun neus op de feiten drukt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar hoef je je niet schuldig over te voelen,maar het siert je wel door er niet mee te koop te lopen als je het beter hebt.
Vergeet niet dat er belangrijker dingen in het leven zijn dan geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor het mooie antwoord!
Je voelt je niet terecht schuldig, jij kan immers weinig aan de situatie doen.
Maar het is niet raar of vreemd om een soort schuldgevoel te hebben in zon situatie, het zou ook een soort medelijden kunnen zijn.
Probeer dit niet te veel te doen en laat het vooral niet blijken.

Probeer er je voordeel uit te halen door vriendelijk te zijn en wanneer je iets moois of duurder zou hebben, er niet te veel mee te patsen. Dit zou kwetsend over kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij goede vrienden zou het geen rol mogen spelen, en is het soms juist leuk dat er eentje bij zit die zo af en toe wat kan betekenen voor een ander, omdat die er wat minder warmpjes bij zit.

Natuurlijk voelt dat soms misschien raar, maar als ze daadwerkelijk jaloers zijn op die ene vriend met die (betere) baan, of die misschien wel harder werkt, of die het gewoon wat meer getroffen heeft in het leven, wordt het hoog tijd voor nieuwe vrienden vrees ik.
Net als wanneer die ene rijke vriend voortdurend loopt te paraderen met zijn geld om de anderen de ogen uit te steken. Ook dan kan-ie beter een nieuwe vriendenkring zoeken.

Maar nogmaals, bij goede vrienden speelt het geen enkele rol, en leeft ieder gewoon zijn eigen manier van leven, en draagt voor gezamelijke dingen bij naar wens en vermogen. Vrienden hebben meer te bieden, hoop ik , dan een volle of lege portemonnee alleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niko
11 jaar geleden
+mooi verwoord.
Het is niet raar, wel onnodig, je kunt natuurlijk je geld delen, maar dat is meestal ook geen oplossing, je koopt op die manier je vrienden. Wel kun je iemand die echt aan de grond zit, een extra steuntje geven, bijv. iemand die ernstig ziek is en geen geld heeft, zodanig helpen dat diegene de behandeling krijgt die nodig is, of iemand die afhankelijk is van de voedselbank, een keer een mooi voedselpakket brengen, dat zijn momenten dat je dankbaar bent, dat je het geld hebt, om er iemand echt een moment van geluk kan laten beleven. Geld is geen garantie voor geluk, geluk moet je zelf maken, wat dat betreft is iedereen gelijk en daarom is het ook onnodig je schuldig te voelen. Gezondheid is ook niet te koop en dat is juist een punt waar je geluk erg vanaf kan hangen, een gezond persoon krijgt veel meer kansen om zijn leven een andere richting in te sturen. Dus geniet van wat je hebt, of dat nu geld is, of een gezond bestaan, sta niet teveel stil, bij wat een ander heeft, dat brengt jou helemaal niets, je moet je eigen leven leiden met de middelen die je hebt.
Dus: We zijn allemaal gelijk, als het erop aan komt, is geld niet belangrijk, het is een hulpmiddel, meer niet.