Het betreft beide een leverontsteking, maar bij A wordt dit overgebracht door met ontlasting besmet voedsel en drinkwater en bij B bij sexueel contact, bloed en niet steriele medische ingrepen. Hepatitis A verloopt meestal milder dan B; daarbij geeft Hepatitis B meer kans op complicaties als levercirrose en leverkanker.
bamibal
11 jaar geleden
Het zijn varianten van het virus dat leverintsteking veroorzaakt. De varianten hebben de letters A t/m G.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zijn veel verschillen:
- manier van besmetting
- symptomen
- incubatietijd
- pathogenese (verloop ziekte)
- complicaties (leverschade wordt bijv. door immuunsysteem veroorzaakt en niet door virus)

Op gezondenzo staat een handig overzicht.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hepatitis B veroorzaakt langdurige vermoeidheid en soms geelzucht. Het is geen geslachtsziekte. Het kan makkelijk via seks met een besmet persoon worden overgebracht, maar besmetting kan ook via wondje, speelsel ed gebeuren. Zodoende kunnen kinderen, familieleden, babies ed het ook krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hepatitis A wordt voornamelijk overgedragen via ontlasting (anale seks en toiletgebruik). De A-variant van het hepatitis-virus is veel minder gevaarlijk dan hepatitis B, maar je kunt er flink ziek van worden. Hepatitis A komt met name voor in landen waar een slechte hygiëne heerst. Je handen wassen met zeep (voor en na het toiletgebruik en voor en na het bereiden van het eten) helpt hepatitis A voorkomen. Vaccinatie met het hepatitis A vaccin voorkomt in 95% van de gevallen een infectie.

Hepatitis B is de meest besmettelijke hepatitis-variant. Hepatitis B kan namelijk worden overgedragen via speeksel, bloed en alle vormen van seksueel contact. Als je hepatitis B oploopt, merk je daar in eerste instantie niets van. Pas weken na de besmetting treden de eerste klachten op, waaronder vermoeidheid, misselijkheid, koorts en jeuk. Soms treedt geelzucht op: het oogwit en de huid worden geel, de urine zeer donker en de ontlasting zeer licht. Hepatitis B gaat in principe vanzelf over, maar dit kan vele maanden duren. Als de ziekte chronisch wordt, zijn antivirale medicijnen nodig. Vaccinatie met het hepatitis B vaccin voorkomt in 95% van de gevallen een infectie.

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.gezondenzo.net/hepatitis-verschil-a-b-c-d-e-f-g/