Bovenburen (o.a de laminaat vloer geeft overlast geluid) wat doe ik evt. hieraan en wat zijn mijn rechten of opties (NIET verhuizen!) als huurder?

Buurtgenoot van ons woont minder dan 1 jaar nu in een beneden -appartement en sinds april dit jaar is het appartement erboven VERKOCHT (voorheen eigendom van een WBV).

Bovenburen kozen aldaar voor een nieuwe laminaatvloer en deze is zonder (aanbevolen )ondervloer gelegd en daarmee ook isolerend voor geluid.

Aanvankelijk waren onze buurtgenoten van mening dat dit "wennen" was aan bepaalde 'huis-geluiden'...
Na zo rustig/netjes mogelijk alles eerst en met enige humor dit gemeld te hebben naar de buren persoonlijk (waarin begrip toen nog merkbaar was) blijkt nu dat ze "doof zijn voor hun eigen (ook soms meertalige ruzie en andere verbale ) geluiden" en geregeld is buurtgenoot ook in de nachten wakker van veel overlast en/rumoer..

Rest buren zijn prima, sociaal, ook bewoners koophuizen en zijn het eens met onze buurtgenoten. Meldpunt overlast en andere 'aanspreekpunten' zijn op de hoogte maar gezien bovenburen dit kochten is er geen "oplossing"?

Wachttijd ivm evt verhuizing naar andere sociale huurwoning zal nu rond nog 8 jaar kunnen duren...bovendien is alles qua ligging, huurprijs, buurt enz geweldig fijn wonen en ze hebben lang moeten wachten voor deze toewijzing!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een prima tip van Yvonne om het reglement van de VVE in te zien, maar.... dat is niet de taak van de huurder! Bij klachten over geluidsoverlast moet je altijd (ongeacht wie of wat het lawaai veroorzaakt) bij de verhuurder zijn. Volgens het huurcontract heb je als huurder recht op 'rustig woongenot'. En het is de corporatie die ervoor moet zorgen dat je dat krijgt! De verhuurder dient in dit geval de koper aan te spreken op zijn gedrag en kan desnoods een rechtszaak beginnen om de koper te dwingen de overlast te beëindigen. De corporatie heeft daarvoor wel bewijzen nodig. Bij voorkeur verklaringen van andere huurders die ook overlast ondervinden. Maar ook b.v. verklaringen van vrienden of kennissen van de huurder die overlast ondervindt. Verder is het belangrijk dat de huurder een lijstje bijhoudt met tijden, aard en duur van de overlast.

Volgens mij MOET er een ondervloer onder laminaat als je in een flat woont. Ik heb ook zoiets gehad, toen mijn bovenburen laminaat hadden gelegd en dat maakte echt zoveel herrie als ze liepen of praatte en als ze wat lieten vallen helemaal. Ik heb dit aangekaart bij ze maar ze deden er niks aan. Toen naar de huurinstantie geweest en hun hebben ervoor gezorgd dat ze er een ondervloer onder legde. Dat scheelde een hoop herrie. En volgens mijn verhuurder toen, was dit verplicht. Hoe dat nu is weet ik niet, je zou t kunnen vragen. Succes ermee ik weet hoe irri t kan zijn.

Uit eigen ervaring weet ik dat er meestal in de Vereniging van Eigenaren ook is vastgelegd dat er een ondervloer moet liggen. Misschien kan je via die optie iets regelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100