Worden morse-codes nog ergens in de wereld voor gebruikt?

Of kan dat gewoon de geschiedenisboekjes in?

Picture for question
14 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou een uitkomst voor GV zijn!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mischien het antwoord op wiki als je zoekt op marconist

Antwoorden (11)

Lijkt me wel wat als je in de gevangenis zit en met een maat van je in de cel naast je wilt communiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Antwoordman;

ik meen dat het in de nautische wereld, en dan met name de grote vaart en de marine, nog wel wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet de geschiedenisboekjes in, want daar staat het al in, haal het er niet meer uit, het is geschiedenis... Wordt nergens meer gebruikt als alleen in..., juist ja geschiedenisboekjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens wikipedia:
"De Internationale Morsecode wordt, in die situaties waar morse nog in zwang is, vandaag de dag nog altijd gebruikt."
Er staat verder dan niet bij waar dat dan het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sos nog steeds als iemand ergens vastzit ofzo. tut, tut, tut, tuuuut, tuuuut, tuuuut, tut, tut, tut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nog duizenden radioamateurs over de hele wereld die bijna dagelijks van deze communicatie mode gebruik maken.
Vroeger werd het beheersen van telegrafie bij het radioamateurisme als eis gesteld. Onlangs is die eis (bijna) internationaal geschrapt en blijft alleen een theorie examen over om als gelicenseerd zendamateur gebruik te mogen maken van stukken van de "ether".
Met een klein vermogen (een toontje van ongeveer 800Hz -dat steeds aan en uit gaat) kun je dan nog steeds grote afstanden overbruggen wat met spraak niet mogelijk is omdat het tegenstation je op 'n gegeven moment gewoon niet meer kan verstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morse code wordt nog wel gebruikt binnen de Koninklijke Marine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Zelf in de pleziervaart, al zijn er velen die het niet niet meer kennen. De morse 'A' wordt bijvoorbeeld, als ik het me goed herinner, gebruikt voor 'attentie!', en de K (lang kort lang) is het verzoek om een brug of sluis te openen.

Op de achterkant van de watersportalmanak staan de codes nog altijd vermeld, om altijd snel bij de hand te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheepshoornsignalen in morsecode, inderdaad. En als je bij een brug gaat wonen, weet je dat je scheepshoornen zal horen. Wordt je daar niet vrolijk van, dan ga je ergens anders wonen.
Als je met een(dragbare)radio zit te pielen,hoor je toch op enkele golflengtes nog morsrseinen. Maar wie ze gebruikt,geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat is het nou juist. Ik heb nog zo een wereldontvanger liggen en ik hoor niets meer dat op morse lijkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn waarneming dateert idd van een paar jaar geleden. Dacht dat het nog steeds zo was.
ja ik dacht het wel hoor