Waarom wordt het beroep kapster zo ondergewaardeerd?

Vroeg het me al langere tijd af, en omdat ik zelf kapster ben geweest werd ik daar aardig mee geconfronteerd.
Als je iemand verteld dat je kapster bent, krijg je bijna geen reactie, maar nu ik vertel dat ik de opleiding dierenartsassistente/paraveterinair ga doen, worden mensen ineens enthousiast.
Jammer, want de kappersopleiding is qua theorie echt geen makkelijke opdracht.

Hoe kan het toch dat veel mensen denken dat kapsters dom zijn, alleen maar kunnen roddelen en praten over het weer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow ik wist niet dat veel mensen dat dachten.... is helemaal nieuw voor me. Ik heb nog nooit dom over kapsters gedacht... ben juist blij met ze ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, fijn om te horen!

Het beste antwoord

Omdat tegenwoordig veel mensen zich terecht en onterecht uitgeven voor kapper. Graag de term Funky of Kinky aan de zaak koppelen om fouten te verbergen onder het woord "styl".

Hierdoor kan de kapper niet meer gewaardeerd worden, de sector is verpest. Simpel zat. Men had lang gelden moeten ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Iedereen kan zelfs zomaar een eigen kapsalon beginnen zonder papieren hiervoor te hebben. Zonde want het is best een mooi beroep, ookal was ik het na 6 jaar wel zat. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker een mooi beroep! Maar ja een Kebab tent beginnen is nog niet in de horeca beginnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi voorbeeld! +1 trouwens voor je antwoord en reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord! Het herrinnerde me eraan dat inderdaad iedereen zich kan uitgeven voor kapster en dat er inderdaad vaak door dit soort mensen fouten gemaakt worden en bovendien worden deze fouten vaak niet erkend. En dat is het meest foute wat je kan doen. Dank je wel voor je antwoord!

Andere antwoorden (16)

Waarom, ik snap het niet. Misschien vinden mensen het minder interessant dan wat je nu wilt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dom ?

Mijn kapster is geweldig :)

Maar jou vraag:
- ze praten veel als ze je aan het knippen zijn, dus dat lijkt al op roddelen, willen alles van je weten...

- het beroep kapper is niet zo bijzonder.
een dierenarts zet levens op aarde & red levens van dieren dat is spannend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de meeste kapsters praten veel inderdaad. Wat dat betreft was ik altijd wel een uitzondering. Ik kan veel praten maar weet ook wanneer ik m'n mond moet houden. Misschien dat ik het daarom ook niet begrijp! :)
En dierenartsassistente is inderdaad wel wat spannender.
Er zijn veel jonge vrouwen die kapster willen worden en dat maakt de spoeling dun.
Het zegt niks over de kundigheid of de benodigde vakkennis.
Alleen worden minder populaire beroepen vaak hoger gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat het beroep kapster niet wordt gewaardeerd, integendeel.
maar zeg nu zelf; dierenartsassistente is toch veel spannender?
veel mensen hebben huisdieren, en vinden da assistente een fascinerend beroep.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is spannender en leuker! Maar ik geloof dat we weer een minkukel in ons midden hebben.... Ter compensatie +1 erbij voor jou!!!
Omdat mensen dom zijn en jij niet.
Volg je hart en doe wat je wilt en luister niet naar stomme vooroordelen van anderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind alle beroepen die op deze manier worden veroordeeld al bij voorbaat onterecht bekritiseerd.
Jammer dat onze maatschappij zo in elkaar zit dat we denken dat we meer zijn dan iemand die kapster is of timmerman of stukadoor.
Je hebt een geweldig beroep net zoals alle andere beroepen die zogenaamd niet meer in zijn of niet interessant zijn.
Wat zouden we zijn zonder een goede kapster, loodgieter, bakker, kassiere enz. We moesten ons schamen met z'n allen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad! Ik ben de vuilnisman eeuwig dankbaar hoor!
Ik denk ook dat een kapster aan iets bijdraagt wat wij de primaire levensbehoefte noemen... Dus niet echt nodig.
Ik snap niet waarom het beroep kapster wordt ondergewaardeerd, het zijn denk meer jou eigen ideeen?.Ik ken kapsters die over hele interessanten onderwerpen praten . En roddelen komt al helemaal niet in hun woordenboek voor. Jammer, als dat zo is en jammer dat je het zo ervaren hebt. En als mensen dat beroep onderwaarderen is het misschien een vorm van jaloezie .En succes met je nieuwe opleiding !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is niet alleen mijn eigen idee, heel wat keren heb ik het ook echt aan moeten horen van mensen. Ooit heb ik een discussie (geen ruzie, het was echt vriendschappelijk. totdat ze die opmerking maakte natuurlijk) een opmerking gekregen: " Laat maar, daar heb jij geen verstand van want het opleidingsniveau van een kapster is veel te laag om daar iets vanaf te weten."
Dit is nog maar 1 voorbeeldje. Misschien ligt het er ook aan waar je woont ofzo. In Wassenaar moeten ze toch iemand de grond in stampen om zichzelf beter te voelen denk ik. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijkt hier toch ook weer dat mensen zo vernederend kunnen zijn ,dat zegt meer over hen. Meid neus in de wind ,jij weet toch wel beter ;-) laat je niet naar beneden halen door niemand niet !!!
Dat hoor je wel vaker ja...als iemand zegt dat hij b.v hovenier, vuilnisman, of postbode is, dan zie je ze denken...ik kan daar ontzettend kwaad over worden.
Dat soort mensen wil wel dat hun haren geknipt word, dat de vuilnis opgehaald word, dat hun post bezorgd word, AL deze mensen zijn ook nodig om deze maatschappij draaiende te houden!
Sta daar maar gewoon boven meid:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar! Dank je wel! +
Ik geloof niet dat het beroep van kapster wordt ondergewaardeerd. Tenslotte hebben we er allemaal baat bij dat er kappers en kapsters zijn.
Het is echter wel iets wat als "gewoon" wordt ervaren, er is niets speciaals aan, omdat er al zoveel van zijn. Bijna iedereen zal in zijn kennissenkring wel een kapster hebben.
Als er ergens veel van zijn is het niet interessant.

Als je dierenartsassistente wilt worden is dat plotseling iets geheel anders. Een beroep waar je niet veel over hoort, niet veel over weet en met een speciale uitstraling. Mensen vragen zich af hoe je ertoe bent gekomen om een dergelijke carrièreswitch te maken. Als jij echter gekozen had voor een andere opleiding waren de reacties vast ook enthousiast geweest, omdat niet iedereen de moed en zin kan opbrengen om nog een nieuwe studie te beginnen. Chapeau daarvoor, en veel succes met je studie!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie uitleg! Dank je wel! +
eigenlijk zijn alle beroepen belangrijk, in het geval van jouw vraag... zegt men niet voor niks: "Als je haar maar goed zit". onder allerlei omstandigheden, toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dierenartsassistente:

-Red levens
-Schaars beroep
-Afwisselende gebeurtenissen

Kapster:

-Geen leven en dood
-Zijn er heel veel van (teveel)
-Kapper zijn heb je eerlijk gezegd slechts een beperkte kennis nodig (niks te maken met dom zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beperkte kennis???
Ken jij alle lagen van het haar en de hoofdhuid uit je hoofd? En zou je zo alle cellen kunnen opnoemen die in die lagen zitten? En waar dienen die cellen voor? Wat gebeurt er met die cellen als er bijvoorbeeld permanentvloeistof op komt?
Ik vind dit geen beperkte kennis.Dit is nog maar een klein gedeelte van wat je moet weten. En ik weet dat wat jij zegt niks te maken heeft met dom zijn, maar beperkte kennis zou ik ook weer niet willen zeggen.
Maar bedankt voor je antwoord! :)
Waarom wordt het beroep rioolreiniger zo ondergewaardeerd?
Veel beroepen zijn nodig, maar alleen als je een jarenlange studie hebt gevolgd is het pas interessant genoeg voor sommige mensen. Maar dat mensen denken dat je dom bent, alleen kunt roddelen en praten over het weer als kapster heb ik nog niet ererder gehoord. Is het niet zo dat JIJ er ZELF zo over denkt en dat je denkt dat andere mensen dat dus denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb wel respect voor de kapsters/kappers! Vrijwel de gehele dag staan, omgaan met de chemicaliën (permanentvloeistoffen,verf). Vervolgens ook nog dikwijls geleuter van klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dacht ik ook. Mensen denken dat je weinig kennis nodig hebt om kapster te worden, maar weinig mensen weten bijvoorbeeld dat je beter goed kan spoelen voordat je de fixatie op het haar doet (bij permanenten). Als je permanentvloeistof en fixatie bij elkaar doet, krijg je zo'n chemische reactie dat het gaat koken. En dat wil je niet op je hoofd hebben. Dit is wel de reden dat veel mensen een "verbrandde" permanent hebben. Maar je moet het maar weten.
Bedankt voor je antwoord!
Ik ben pedicure, en ik ervaar precies het zelfde. Maar oh wat zijn ze blij als ze weer "voeten"hebben ipv hoeven. Soms is het beroep van zich zelf al erg ondergewaardeerd. Ik zit soms een uur lang te snijden op heel veel eelt, geef dan ook het advies om goed in te smeren, maar ze doen het niet. Met als gevoel dat ik 6 ot 8 weken later dus weer heel lang op veel eelt zit te snijden en dan vinden ze 20 euro te duur....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat ken ik haha. Iemand vertellen dat ze conditioner moet gebruiken, mevrouw is eigenwijs en doet het niet, en inderdaad een paar weken later van ons verwachten dat wij die bos stro wel weer "even" fixen. En de prijs is inderdaad altijd te hoog!
Bedankt voor je antwoord!
Nee hoor wat mij betreft is het beroep kapster echt niet ondergewaardeerd. zeker niet.
Een kapster verdiend in Nederland erg goed. Weet je wat het gekost om maar een kapper te gaan. En trouwens beroep als een kapster of een kapper heb overal ter wereld een baan te vinden. of zelf een zaak opennen

Wat is dan anders de werkelijke waarde van het beroep kapster?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 dingetje is niet waar. Als je kapster bent verdien je echt niet veel hoor. Dat de kapper duur is, wil nog niet zeggen dat er een goed salaris aan vast zit.
De kapper is duur omdat de producten die gebruikt worden, over het algemeen, prijzig zijn. Een tube verf is al snel 20 euro, je werkt niet voor niks dus moet daar geld bovenop gegooid worden om er nog iets aan te verdienen.
Alle spulletjes die een kapper gebruikt zijn duur. Een schaar koop je (als kapster) niet bij de Blokker.... Die komt bij de groothandel vandaan en in mijn geval heb ik daar wel even 250 euro voor neer moeten leggen. En dan heb je nog maar 1 schaar. Daar moet nog een andere schaar bij en een mesje.
Misschien als je een eigen zaak begint dat je dan een aardig centje verdient, maar als je in loondienst bent dan is het echt geen topsalaris hoor. Ik heb even nagedacht over wat er anders is aan kapster, ik denk dat je iemand voorziet van een primaire levensbehoefte, en dat is dus niet echt nodig om te overleven.
Je zou kunnen beginnen met het"haarstyliste'te noemen,klinkt gelijk al een stuk indrukwekkender!
Ik vraag me trouwens af,door wie wordt het ondergewaasrdeerd? Bijna de hele mensheid heeft een kapper/kapster nodig en het is heus niet omdat ze zo goedkoop zijn.
Een mogelijkheid is,(maar dat sleep er met de haren bij),dat Maria Magdalena een kapster was,een woord dat schijnbaar in die tijd een eufemisme was voor prostituee,maar nogmaals dat is maar een veronderstelling.