Waarom is een rijbewijs bij een sollicitatie niet voldoende om je te legitimeren?

Een rijbewijs geldt in Nederland als geldig legitimatiebewijs. Weliswaar niet in het buitenland, maar in Nederland is het voldoende.
Wanneer ik ergens ga solliciteren willen ze graag een kopie van mijn ID kaart of paspoort, een rijbewijs is dan niet goed. Maar waarom is een rijbewijs dan niet goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Op het huidige rijbewijs (de plastic kaart) staat wel je burgerservicenummer (namelijk op de achterkant) maar niet je geboorteland. Op het paspoort bijv. wel.

Met een rijbewijs mag je je wel identificeren als er gecontroleerd wordt op je werkt (heb dat nog nooit meegemaakt overigens maar kan me voorstellen dat de Arbeidsinspectie wel eens binnenvalt bij 'sectoren' waarin wel illegalen plachten te werken) maar bij indiensttreding mag het niet gebruikt worden. Zie de Wet op de identificatieplicht.

Toegevoegd na 14 uur:
Correctie: 'Geboorteland' moet zijn "nationaliteit".
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet geboorteland maar nationaliteit. ik zou dat even corrigeren want verder is je antwoord goed.
Computoon
11 jaar geleden
Klopt. Wel slordig van mij. Nationaliteit uiteraard! Bedankt voor de correctie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen dank. Vul het even aan in je antwoord, zou ik zeggen.

Andere antwoorden (1)

Op je rijbewijs staat wel je BSN nummer maar niet je Nationaliteit. En de nationaliteit is van belang voor werken in Nederland (buiten bepaalde EU-landen kun je hier niet zomaar werken)