Mag iemand onaangekondigd je huurhuis controleren?

Het gaat hier om een onderzoek naar het inkomen. Er is namelijk een maximum inkomen voor een woning. Ook zou er gecontroleerd worden op wietplantages en dergelijke ook werd er gecontroleerd op bijvoorbeeld onderverhuur.

Maar is het onaangekondigd en zonder toestemming te geven wel rechtvaardig ik vind het namelijk een inbreuk op mijn privacy.
Ik heb verder niks te verbergen maar vind het een raar idee dat er zomaar iemand aan de deur kan staan die binnenkomt zonder dat ik iets te zeggen heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie komt er controleren? De verhuurder of de gemeente?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verhuurder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet wel dat een landelijk opererend bedrijf dat antikraak woningen verhuurt dat doet, maar dat staat dan ook in de huurovereenkomst, en daar teken je dan voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog is het de vraag of dat mag, je kan ook tekenen voor veel gekkere dingen, dat maakt het niet rechtsgeldig.

Het beste antwoord

Nee, hij zal altijd toestemming moeten krijgen van de huurder, zie hieronder Bepaling huisvredebreuk

Artikel 138 van het Nederlandse Wetboek van strafrecht (maart 2008):

1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Maar er is misschien een uitzondering, bv als er een door jou ondertekend document ligt ( de huurovereenkomst), dan is het afhankelijk van de tekst die er staat en is ondertekend of het mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat mag absoluut niet! Zolang zelfs de politie nog een bevel tot huiszoeking nodig heeft om jouw woning te betreden hoef jij helemaal niemand binnen te laten.
Ze kunnen het vriendelijk vragen en verder niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe ben ik het eens met de andere antwoorden. Ik heb echter een toevoeging.

Je huisbaas, de eigenaar van het pand dat je huurt, mag wel op afspraak zijn bezit controleren en onderhouden. Hij is daarvoor verplicht met jou een afspraak te maken en mag zeker niet onaangekondigd langskomen!
Echter, volgens mij bestaat er ook vanuit de huurder een plicht om op redelijke termijn zo'n afspraak goed te keuren. Als je huisbaas dus netjes telefonisch of per post om een dergelijke afspraak vraagt mag je dat in beginsel niet weigeren, wel mag je ervoor zorgen dat dit op een moment gebeurt dat jou goed uitkomt, dus nooit onverwacht.