Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Woont u in een huurhuis? Dan krijgt u misschien huurtoeslag. Dit hangt af van uw situatie:

Woont u alleen of met een partner of medebewoner?
Wat is uw leeftijd?
Hoe hoog is de huur?
Wat voor soort huurhuis hebt u?
Hoeveel inkomen hebt u?

--------------------------------------------------

Om huurtoeslag te krijgen, moeten u, uw eventuele partner en medebewoners voldoen aan de volgende voorwaarden:

U huurt een zelfstandige woonruimte.
U staat bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

Wij kijken ook naar uw woonsituatie.
Ik woon alleen
Ik woon niet alleen

Soms kunt u huurtoeslag krijgen, terwijl u niet aan alle voorwaarden voldoet. Of u krijgt meer toeslag dan normaal. Het gaat om de volgende bijzondere situaties:
Iemand in mijn huishouden is gehandicapt en wij zijn jonger dan 23
Iemand in mijn huishouden is gehandicapt en wij wonen in een aangepaste woning
Ik heb een huishouden van 8 of meer personen
Wij zijn co-ouders
Iemand in mijn huishouden woont langer dan 1 jaar buitenhuis
Iemand in mijn huishouden wordt thuis verzorgd
Ik heb bijzonder inkomen
Ik heb bijzonder vermogen

Alle informatie over huurtoeslag kun je hier vinden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je naar de site toeslagen.nl gaat kun je een proefberekening maken. Zonder dat je hoeft in te loggen etc. vaak denk je dat je niet in aanmerking komt tot je die berekening gaat doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stiena58
11 jaar geleden
Dat is allemaal goed bedoeld en ik dank jullie ook daarvoor,maar ik heb dat al allemaal gedaan en opgezocht.
Ik kom niet met mijn vraag als ik niet eerst van alles heb opgezocht en geprobeerd!
ik wil weten hoe ze bij de belastingdienst te werk gaan met berekenen,zodat ik eventueel zelf kan narekenen wat ik terug krijg ,bv.hoeveel procent moet je aan huur besteden en hoeveel procent wordt berekend bij toekennen van huurtoeslag.
Misschien leg ik de vraag niet goed uit,kan ook zijn.