Hoe verdient iemand die rondzwerft, zonder inkomen, zijn kostje bij elkaar en hoe overleeft hij/zij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

vooral de derde alinea is interessant hier, maar de rest hoort er ook bij :)

Daklozen komen vaak terecht in een vicieuze cirkel. Zonder bijvoorbeeld een telefoonnummer of permanent adres kan een dakloze moeilijk nieuw werk zoeken of een uitkering aanvragen. Bovendien heeft de dakloze geen bankrekening om een eventueel salaris op te ontvangen, en zal hij waarschijnlijk door zijn verschijning in veel plaatsen niet eens te woord worden gestaan.

Het leven op straat is meestal hard en gevaarlijk. Daklozen hebben geen toegang tot onderwijs of medische voorzieningen. Daarbij zijn ze vatbaarder voor misdrijven (vaak door andere daklozen), drugsverslaving, ziektes, lichamelijk en seksueel misbruik, mishandeling en in koudere klimaten onderkoeling of doodvriezen.

Daklozen zonder werk trachten aan geld te raken door te bedelen of te stelen, hoewel deze methoden weinig geld opbrengen. Lucratiever is geld te krijgen door tekenen op de straat, muziek spelen of andere vormen van vermaak. Ook zijn er vele initiatieven, zoals het verkopen van de daklozenkrant.
Verblijfplaatsen

Daklozen overnachten meestal op de volgende plaatsen. In veel gevallen wordt echter door de private of publieke organisatie die een gebied of gebouw in beheer heeft tegen daklozen opgetreden en worden ze (hardhandig) verjaagd.

Op straat, bijvoorbeeld op een bankje in het park of onder een brug;
In niet (meer) in gebruik zijnde gebouwen (kraken);
In zelfgebouwde sloppen, soms in sloppenwijken;
Auto's en andere voertuigen;
Publieke gelegenheden die 24 uur per dag open zijn, zoals (bus)stations, luchthavens, goedkope 24-uurs restaurants, universiteitsgebouwen etc.
Opvangcentra van liefdadigheidsinstellingen, bijvoorbeeld het Leger des Heils;
Jeugdherbergen, goedkope motels of hotels waar men in plaats van een kamer een bed kan huren;
Grotten en tunnels;
In Japan verblijven enkele duizenden daklozen 's nachts in internetcafés.
Vrienden of familie. Deze categorie 'daklozen' is vaak moeilijker te herkennen.
Speciale opvangcentra waar een dakloze alleen mag overnachten i.p.v. de hele dag blijven.

oftewel, geld door bedelen/stelen/straatmuzikant/straatartiest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bedelen, o.a. door zelf te zingen, trucjes te doen, een instrument te bespelen, oftewel door in te spelen op de emotie van de mensen die passeren, bijvoorbeeld in een winkelstraat. Daarnaast komt het vaak voor dat zwervers drank- en/of drugsverslaafd zijn; hoe dat precies gaat in die wereld weet ik niet, maar dat ze wat bijverdienen via verkoop van drugs e.d., sluit ik zeker niet uit.

Hij/zij overleeft vooral door de hele dag buiten rond te zwerven en zoals gezegd bovenstaande activiteiten uit te voeren, 's nachts slapen velen buiten, bijvoorbeeld bij stations, maar (zeker in de winter) ook bij het Leger des Heils, mits er plek is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Antwerpen zit elke dag opnieuw (telkens een andere plaats) een moeder met 4 kleine kinderen te bedelen. Ze dragen lompen, zijn soms blootsvoets en het kleinste kind ligt meestal in een deken gewikkeld.

Maar stipt om 18.15u worden ze door de man des huizes om de hoek opgehaald met een Mercedes en rijdt het gezin naar huis.
("huis" = kleine villa in een randgemeente)
Dat gezin baadt in luxe, gewoon door het bedelen.

Soortgelijke situaties : de personen die op drukke kruispunten de "Asielzoekerskrant" verkopen.

Ander voorbeeld in Antwerpen : "zgn. blinde man" met klarinet. (er werd ooit een verborgen-camera-reportage van gemaakt). Die man is niét blind en woont permanent in een sjiek hotel (!)

Om maar te zeggen : er valt blijkbaar wel wat te verdienen op de straat.

Ik ken eveneens personen die bewust hebben gekozen voor een leven op de straat. Zij voelen zich bevrijd : geen adres, geen belastingen, geen onkosten, geen schuldeisers. Een keihard leven, maar voor hen minder hard dan het "echte leven vol oneindige verantwoordelijkheden en morele/sociale/psychologische druk".

Uiteraard zijn er ook echte minder gefortuneerden die hun boterham (of bier) dienen bijeen te scharrelen door het verzamelen van papier, ijzer, koper, lege blikjes, statiegeldflessen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi, realistisch antwoord: Plus !
Pieter2011
11 jaar geleden
+ Ja, schitterend... dat verhaal van die blinde man kan ik me nog goed herinneren! Die woonde heel luxueus in een riant hotel. In Nederland hebben ze ooit eens onderzoek gedaan naar de verdiensten van straatartiesten. Die verdienden meer dan ik ;) Overigens zijn er ook veel "daklozen" die overdag op straat zwerven maar tegen bedtijd naar de nachtopvang gaan. Daar staan ze ook ingeschreven, zodat ze recht hebben op een uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pieter ik had jou berichtje nog niet gelezen toen ik die van mij er neer zetten. Sorry
Pieter2011
11 jaar geleden
Geeft niks hoor, Clarissa! Ik gaf geen antwoord maar een reactie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland hebben ze ooit eens onderzoek gedaan naar de verdiensten van straatartiesten. Die verdienden meer dan ik ;) TV-artiesten meestal ook, niemand vindt dat vreemd :D. Een straatartiest is trouwens geen zwerver maar eerder een kraker/reiziger of gewoon iemand die om de hoek woont (niet dat je zegt dat ze zwervers zijn maar toch).
Pieter2011
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, MrTomaat: een straatartiest is meestal geen zwerver. Ik maakte die opmerking naar aanleiding van de "blinde" klarinetspeler uit Antwerpen. Iedereen had kennelijk medelijden met die man, wat hem veel geld opleverde. Ook straatartiesten verdienen zo een aardig zakcentje. Hoewel het niveau vaak ver beneden de maat is. En sommige tv-artiesten zouden ook best een beetje minder mogen verdienen... vind ik.
Ze krijgen wel een uitkering. Een dakloze uitkering. Omdat ze geen vaste woon en verblijfplaatst hebben zijn ze verplicht om zich elke dag te melden bij een verslavingsinstelling ( bv Novadic-Kentron is de instelling voor verslavingszorg )

Die regelen de rekening. Van dat geld gaat dan de zorgkosten af. Want ook dakloze en of verslaafde zijn dat verplicht om dat te betalen. Betalen ze dat niet dat loopt daar de schuld mega snel van op. Maar om dat ze geen vast woonplaast hebben kunnen ze nooit de schuldsanering in. En de politiek vind het de verantwoordelijkheid van de verslaafde en of dakloze omdat zelf te betalen. Wat natuurlijk idioot is. Want dit kan natuurlijk ook ingehouden worden van de uitkering.

Wat gebeurd er dan als ze de schuld niet meer kunnen betalen. Dan moeten ze de gevangenis is. Om er naar een paar weken later weer uit te komen met even veel schuld. Maar wel fris en fruitig en uitgerust.

De rest is al door andere beantwoord maar ik wou dit toch nog even aanvullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hohoho, je veronderstelt allemaal dingen die mogelijkheden zijn. Een uitkering krijg je alleen op aanvraag. Het lijkt me stug dat iemand die niet verslaafd is maar wel dakloos zich moet melden bij verslavingszorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede vriend van mij werkt bij Novadic-Kentron. En daar heb ik de info van. Ze zijn daar niet allemaal verslaaft. Dat weet ik zeker. Sommige krijgen een dakloze uitkering. Maar er zijn er ook die gewoon een aow uitkering krijgen. Het is een overkoepelende organisatie. Ik moet toe geven dat ik het niet tot in de details weet. Maar er stond niet in de vraag dat het niet over verslaafde mocht gaan. Maar ik zal de volgende keer er bij zetten dat het een mogelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet haast zeker dat de bewering die je maakt onjuist is. Alleen verslaafden of voor verslaving in behandeling zijnde patiënten zullen zich moeten melden. http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=8#verplichtingen Wat zou een niet verslaafde dak of thuisloze in vredesnaam moeten doen in een verslavingsopvang? Het probleem is dat door zo'n uitspraak je dak en thuislozen zonder pardon als verslaafden aanmerkt.
Uit eigen ervaring weet ik dat mensen creatief worden met hun rug tegen de muur!
Niets dan respect pleit ik voor.
Kan een elk overkomen.
Dr.Pollux.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken een dakloze die lege whisky en andere sterke drankflessen met draaidop zoekt bij cafe,s en glas bakken , deze schoon maakt , dan thee zet op een pitje , deze fessen af-vult met thee die de kleur heeft van de drank die eigenlijk in de fles hoort , dop erop en verkopen aan een voorbijganger , die voor een buiten kansje (lees koopje of heling )in is , alleen de gedachte al , de koper van zo'n bij het openen geen ??? maar koude thee uitschenkt , denk dan , ach die man of vrouw was gelukkig met mijn geld , vooruit maar