Vrijwilligerswerk van het rode kruis te combineren met school en bijbaantje?

Ik zou graag vrijwilligerswerk willen doen voor het rode kruis maar wat houd vrijwilligerswerk precies in en is het te combineren met middelbare school en een zaterdag bijbaantje? Ik ben 19 jaar en ben niet heel druk met school dus heb wel tijd en kan zaterdags ook soms wel vrij nemen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst, wat gaaf dat je tijd wilt maken voor vrijwilligerswerk! En dat naast school en een bijbaantje. Super! Als ik jou was, zou ik gewoon een afspraak maken met de vrijwilligerscoordinator van het rode kruis. Vrijblijvend om kennis te maken en om te kijken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen!

Vrijwilligerswerk hoeft niet wekelijks te zijn, je kunt ook vrijwilliger zijn bij evenementen of bij andere eenmalige activiteiten. Ik werk zelf bij een grote zorg organisatie en wij zijn altijd heel erg blij met vrijwilligers, in welke vorm dan ook!

Succes

ps: op de site van het rode kruis staan deze contactgegevens: U kunt het Contact Center bellen 070-44 55 888 of mailen contactcenter@redcross.nl . U wordt vervolgens uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vrijwilligerswerk houd in dat je vrijwillig werk gaat verrichten, in dit geval voor het rode kruis. Dit doe je dus uit jou vrije wil en wat je waarschijnlijk al weet krijg je er geen vergoeding voor.

Elke organisatie oid kan "bijna" altijd wel een vrijwilliger gebruiken. Ze zullen je dankbaar zijn voor elk uurtje dat je er kan zijn. Afhankelijk van de werkzaamheden die ze je willen laten doen zal blijken of dit mogelijk is met de tijden die jij aangeeft dat je eventueel zou kunnen/willen werken. Jij bepaald in eerste instantie waneer je kunt/wil komen werken. Daarna gaan zij kijken of je iets voor hun kunt betekenen in de door jou aangegeven tijden die je kunt/wil. Lukt dit, dan zullen er wel afspraken gemaakt gaan worden omdat ze (als alles geregeld is) op je rekenen. Lukt het niet, houd het grotendeels op en zijn ze je nog even dankbaar voor het aanbod. Waarschijnlijk zullen ze je telefoon nr. oid vragen, mocht het zijn ze wel werk hebben/krijgen in de tijd dat jij kan/wil. Het is dus eigenlijk jou feestje ;) Succes iig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Rode Kruis kent één lesavond per week. Op die avond krijg je les in EHBO, worden gastdocenten uitgenodigd etc. Als je een keer een lesavond niet kan, dan is dat geen ramp.

Daarnaast heeft het Rode Kruis aanvragen voor inzetten bij diverse evenementen. Dit kunnen sportevenementen zijn, maar ook concerten, voorstellingen, musicals etc. Je kan bij de colonne waar je aan gekoppeld wordt aangeven wanneer je kunt, en bij welke evenementen je wel ingezet wil worden. Inplanning gaat dan in overleg.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Wat leuk om deze vraag tegen te komen. Vrijwilligerswerk bij het Rode Kruis is heel divers en prima te combineren met school en een baantje. Er zijn mensen die een paar dagdelen per week vrijwilliger zijn en mensen die af en toe actief zijn. Net wat bij jou past. Kijk eens op de website van het Rode kruis en zoek wat er bij jou in de buurt te doen is. Eind juni is de landelijke collecte, een paar uurtjes in je eigen buurt geld ophalen voor de lokale activiteiten, wie weet een leuke start.

Ik wens je veel plezier en voldoening toe bij wat je gaat doen.

groet Esther Droste
actief bij vrijwilligersmanagement bij het Rode Kruis in Utrecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is heel fijn dat een zo jong iemand zich wil inzetten als vrijwilliger voor het rode kruis !

er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar als je bijvoorbeeld af en toe een paar uurtjes over zou hebben, dan zou je aan sociale hulp kunnen doen; dit houdt bijvoorbeeld in dat mensen die thuis "achter de geraniums zitten" behoefte hebben aan iemand die een kopje koffie of thee komt drinken en een babbeltje komt maken, een doorbreking van sleur en menselijk contact.
veel mensen die alleen wonen of om wat voor reden ook daar behoefte aan hebben, zouden erg blij zijn met iemand die af en toe langs komt.
ook veel ouderen in een "bejaardenhuis" hebben heel veel behoefte aan contact of een wandeling met of zonder rolstoel (duwen!) omdat ze of geen familie hebben of de familie komt nooit langs...!