Waarom stimuleert de overheid geldklopperij?

Op radio en TV worden we doodgegooid met spotjes om maar vooral een noodpakket te kopen. We moeten allemaal naar www.denkvooruit.nl gaan en een noodpakket uitzoeken.
Op de site staan links naar bedrijven die ze verkopen. En dan zie je dat je voor een prul van een radiootje, zaklantaarn, waxinelichtjes en een paar pleisters 50 euro moet neertellen.
Ja, die bedrijven verdienen er graag aan, maar waarom stimuleert de overheid deze geldklopperij?

Picture for question
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goeie vraag Antwoordman!!
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep!
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb (nog) helemaal niets gezien of gehoord van deze campagne. Raar.

Het beste antwoord

Ik vind het een goede vraag, waar volgens mij maar moeilijk antwoord op te geven is.

Hoewel de campagne eerder ook gevoerd is begon mij deze onlangs ook weer op te vallen, ik heb de sites bezocht en ook de pakketten bekeken, ik verbaas me over een aantal zaken.

Ten eerste vraag ik me ook af waarom de overheid hier rechtstreeks commerciële bedrijven stimuleert / er reclame voor maakt. Dit laat zich denk ik beantwoorden door te stellen dat overheid om de een of andere reden wil dat we zo'n pakket aanschaffen, maar dat ze die zelf niet maakt of verhandelt.

Ten tweede vraag ik me af waarom de huidige pakketten eigenlijk goedgekeurd zijn door de overheid. Zoals gezegd, ik heb eens gekeken wat er in zit, maar de kwaliteit van veel dingen laat te wensen over, de goedgekeurde EHBOdoos / -tas bevat mijns inziens veel te weinig snelverbanden en een aantal andere cruciale dingen voor een echte noodsituatie ontbreekt ook, het radiootje komt op mij ook niet over als een van de meest stevige producten, er wordt gesproken over het toevoegen van een goedkope multitool van rond de 5 euro (in sommige pakketten zit die ook al inbegrepen) waarvan ik uit ervaring kan vertellen dat het niet veel soeps is en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat het antwoord op deze vraag is dat het een risicoinschatting is geweest in de trant van als gebeurtenis A gebeurd, dan heeft men nog voldoende aan dit pakket als het minimaal bestaat uit: ... toch ben ik bepaald niet onder de indruk van het pakket.

Ten derde vraag ik me af waarom de overheid niet in daadwerkelijke noodvoorzieningen wil investeren als deze pakketten zo belangrijk voor ze zijn. Water is bijvoorbeeld iets wat maar zijdelings ter sprake wordt gebracht op de site van de overheid zelf, ik heb bij geen van de commercïële aanbieders van de pakketten echter een goede oplossing kunnen ontdekken waar ik mijn water (voor twee personen voor tenminste een week of zo) in kan opslaan, ook heb ik geen duidelijk advies gevonden over hoe water goed op te slaan is, hoelang je het kunt bewaren, hoe je het eventueel kunt zuiveren enzovoort.

Er ontbreekt nog meer aan de voorlichting en de pakketten, onderbelicht zijn onder andere verwarming en koken, maar ook die multitool is me een doorn in het oog. Je hoeft heus geen Leatherman of iets dergelijks te hebben, maar in een overlevingssituatie is een goed mes, eventueel een bijl / zaag en nog een paar andere dingen onontbeerlijk, daar betaal je al gauw wat meer voor (zie reacties).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit op de limiet, dus maar even zo. Een aantal goede gereedschappen, waaronder schroevendraaiers en dergelijke kun je maar beter ook niet al te goedkoop aanschaffen zo lijkt me, je kunt die dingen ook gewoon gebruiken als er geen noodsituatie is, als je ze maar zo opbergt dat je ze hebt wanneer je ze nodig hebt. Alles bij elkaar gesteld vind ik dat de overheid heel erg bezig is geldklopperij te stimuleren, tegelijk besef ik dat het beter kan, maar ik weet niet hoe dat te realiseren valt zonder dat er echt verder onderzocht wordt wat nodig is en hoe de maatregelen genomen kunnen worden (dit lijkt me grotendeels een overheidstaak). Uiteindelijk houd ik het er dus op dat de overheid kennelijk niet genoeg belang hecht aan deze onderwerpen en dat de campagne meer een soort dure PR-campagne is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Goede uiteenzetting, +1.
AWM
14 jaar geleden
Eens!

Andere antwoorden (10)

Om meer belasting binnen te krijgen...
Het privatiseren levert ook meer belabberde diensten en producten op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DE overheid is een angstmaker, dat zag je wel bij die griep-epidemie...

Nu is die griep niet meer dan een milde griep en de epidemie komt er ook niet...

Ze moeten dan wat anders en zie: een noodpakket...

Allemaal angst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad!
+
AWM
14 jaar geleden
Zou het ook nog kunnen dat de epidemie niet komt vanwege miljoenen inentingen? Koppie, koppie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten die zooi toch kwijt, snap dat dan, met je koppie koppie... Het werkt voor geen meter nu er varianten zijn... :-))
AWM
14 jaar geleden
Eerst zeg je dat de epidemie niet komt, en nu zeg je weer dat het er een ramp aankomt. Hoe zit dat nou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik niet, dat zegt de overheid...
Vorig jaar rond deze tijd was dezelfde campagne er ook.De medewerkers van ministerie's kregen er één gratis.Ik weet niet meer of het als kerstpakket gegeven werd.
Luisterend naar de radiospotjes toen,had ik er wel een paar blikken struyk in verwacht.

Het enige dat ik er bij kan bedenken,is dat ze zich bijvoorbaat indekken,wanneer er een ramp geschiedt,dat ze al het mogelijke hebben gedaan,om de bevolking te beschermen.Heb je het slecht bij een ramp en geen noodpakket aangeschaft,dan is er in ieder geval een deel aan jezelf te wijten.
Dit is mijn idee,misschien zit ik er helemaal naast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doemdenken is al een hele tijd gemeengoed. Kijk maar naar de film 2012. Het brengt angsten naar boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval wil ik u wijzen op de uitzending van de belgische tv van het programa 'goed gevonden' van 02-12-2009 waarin de NWO werd besproken.
Deze informatie kunt u opzoeken op de serious-shit.nl hyves waarin ik en anderen (gegronde) informatie geplaatst hebben.
De reden is dat dat beter verkoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na dit komt er weer wat anders...gasmaskers misschien?
Het meeste wat in zo'n noodpakket zit heeft de mens wel in huis lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat daar eigenlijk inzit dat heb ik al in huis,en zelfs heb ik nog een paar gasbussen staan die vol zitten,met zo,n kooktoestel op gas erbij.
dat je daar 50 euro voor neer moet tellen is van den gekke.
als ik op mijn werk vraag wat een noodpakket is en wat er in moet zitten,dan weet de helft niet eens dat het bestaat.
maar er zijn altijd mensen die zoiets direct gaan kopen,en daar draait alles om.
waarom ze het stimuleren,om in geval van mocht er ooit eens een dergelijke ramp gebeuren,dan hoort iedere nederlander op de hoogte te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is mij ook een raadsel. Misschien hebben ze er aandelen in. In de 50-er jaren had je ook een campanje ten behoeve van onze veiligheid. Maar toen kostte het advies van de regering nog niets en werd je niet gestimuleerd nodeloos geld uit te geven. Je hoefde alleen onder de tafel te gaan zitten als de atoombom viel.
14 jaar geleden
Om later te kunnen zeggen,als er werkelijk een noodsituatie plaats vindt,"we hebben je gewaarschuwd"! Misschie hebben ze ooit een zooi van die rommel ingekocht en zitten ze er mee in hun maag. Daarna hebben ze een paar bedrijven zo gek gekregen die handel over te nemen en proberen ze nu de verkoop te pushen. Overigens schijnen waxinelichtjes goed te voldoen bij een kernramp. Maar dan pas als je al overleden bent. Het geeft de dode zo'n vredige uitstraling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach,als ze er maar aan kunnen verdienen,ik persoonlijk koop het pakket niet.je beslist tenslotte zelf of je iets wel of niet koopt.