Bestaat er een vergoeding voor het veranderen van je naam?

Hallo people,

Ik heb een belangrijke vraag waar ik nogal mee zit.
Ik zou graag mijn voornaam willen veranderen omdat ik heel erg vaak gepest ben wegens mijn naam.
Ik heb er allerlei psygische klachten door. Ik ben al vier jaar onder behandeling bij de Jutters. Het is dus geen grap het is een serieuze zaak.
Alleen heb ik gehoord dat het ongeveer rond de €500,- kost.
Mijn ouders hebben daar echt het geld niet voor wij leven namelijk op een uitkering..
Weten julie of het misschien vergoed wordt en als het zo is hoeveel dan ongeveer ..?

Groetjes een hopeloos meisje ,"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (5)

Nee, daar is geen vergoeding voor maar misschien hoeft dat ook niet:

Het gaat in dit geval om je roepnaam. Die kun je gewoon veranderen zonder kosten. Vanaf nu heet je gewoon x. Je naam bij de gemeente wordt dan niet veranderd maar veel mensen hebben daar ouderwetse namen die ze niet mooi vinden maar een normale roepnaam.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nog even zitten zoeken. Ik kan nergens die 500 euro vinden. Voor het indienen van een verzoek voor het wijzigen van uw voornaam betaalt u kosten voor een advocaat. Ook moet u griffierecht betalen, een bijdrage in de kosten voor de rechtspraak. Als u de kosten voor uw advocaat niet helemaal kunt betalen, kunt u in een aantal gevallen in aanmerking komen voor door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand.

Misschien is het dus helemaal geen 500 euro. Probeer je eerst beter te informeren want misschien hoef je de kosten van de advocaat niet te betalen (meteen een antwoord op je vraag).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn aanvulling voor die vergoeding. Waar haal je die 500 euro vandaan? Op je paspoort staat je oude naam maar school zou het niet meer mogen gebruiken in de klas. Je roepnaam wordt dus gewijzigd, net als dat je klasgenootje met bijv de naam Sandra niet als Sandra Corina Jacoba wordt aangesproken. Overigens ik heb een heel (echt heel) vervelende achternaam en daar kom je niet zomaar vanaf. Een roepnaam is veel makkelijker, vooral als je bijv binnenkort met een andere school begint. Wacht tot dan en schrijf je gewoon in met een andere roepnaam.
Je kunt ook de naam waarmee je aangesproken wordt veranderen, zonder het te wijzigen in de officiële papieren. Neem een bepaalde datum en ga vanaf die dag tegen iedereen zeggen dat je voortaan "Girlsixteen" heet. Je ouders als eerste het laten zeggen, en de kring steeds verder uitbreiden. Misschien heb je een tweede naam die je daarvoor kan gebruiken.
Amadea
11 jaar geleden
Nee, je roepnaam hoeft niet gelijk te zijn aan je voornaam volgens de aangifte. Je zou dus rustig kunnen zeggen, vanaf nu heet ik geen Poepelientje meer, maar Pippelientje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou zelf je roepnaam kunnen veranderen voor dagelijks gebruik , zo ken ik iemand die akke heette , het meisje zelf had een bloedhekel aan die naam en ze heeft har naam uitgebreid naar anneke nu weet de familie niet beter en ze denken dat akke haar(doopnaam) is , en anneke haar roep naam , ik zelf heet cornelis , toen 16 was heb ik dat veranderd in cees nu weten ze niet beter , en het kost niets, achternamen veranderen kost tot je 18e jaar 50€ daarna 180 € deze prijzen kunnen gedateerd zijn
suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hai! ik heet voluit Alexandra, mijn moeder heeft er Sandra van gemaakt als roepnaam, ik heb altijd in klassen gezeten waar er meerdere meisjes Sandra heette (op school) zodoende werden wij bij de achternaam genoemd om verwarring te voorkomen, toen ik 14 werd ging ik op mij zelf wonen en ging ik naar een nieuwe school EN heb toen (voor de 2dex) mijn naam veranderd in Alex , zelfs mijn moeder noemt mij nu Alex en het kost je geen cent!

Mijn opa heette A Dolf ,zodoende de kleinkinderen ook ,o.a. mijn broer ,die heeft zijn naam (voornaam) wel veranderd ,hij heeft de A er af laten halen en dat is nu ook veranderd in zijn paspoort! dat heeft wel een paar centen gekost .

Maar je kan het ook op mijn manier proberen?
Maar nu na 32j hoor ik af en toe de naam roepen van Sandra!!! (niet tegen mij!) maar ik reageer nog steeds!

Ik weet dat dit niet gepast is , maar hoe................ ?
liefs Alex

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn broer neemt ff niet op (telefoon) dus ik kan dat ff niet beantwoorden ,jammer niet waar?