Hoe kun je kracht in je stem krijgen/zetten ?

Nou kijk, ik hou zeg maar heel veel van zingen, 'k zing al sinds m'n 7 ofzo en ben nu bijna 14. Ik heb het tegenwoordig voor elkaar gekregen dat ik niet meer vals zing ^_^, maar ik mis de kracht in mijn stem, maar hoe kun je daar aan werken of juist krijgen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (3)

Indien je een zwakke stem hebt is dit vaak de oorzaak van zwakke spieren rondom je stembanden. Je kunt deze spieren trainen door elke dag 30 minuten te zingen. Hierdoor zal je stem sterker worden en zul je meer aankunnen. Ook wanneer je van jezelf al een sterke stem hebt is dit belangrijk. Het beschermt je stem tegen blessures.

Voor nog meer tips omtrent zingen, zie de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kracht in je stem komt meestal vanuit de buik. Op de zanglessen die ik heb gevolgd deden we hier speciaal oefeningen voor, waaronder deze:
pak een aantal vaste tonen (toonladder) om te oefenen, en leg een hand op je (onder)buik. Zorg dat je ademhaling daar vandaan komt. Bij het uitademen en zingen focus je je op die plek.
Na een tijd zo geoefend te hebben kan je op een gegeven moment je hand weghalen omdat je je dan al voldoende bewust bent van de ademhaling, het leuke is ook dat je buik op een bepaalde manier 'gevuld' en sterk voelt.
Werkt fantastisch voor je stem! Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan je stem een stuk krachtiger maken door bepaalde buikspieren heel licht aan te spannen tijdens het zingen. Je kan het oefenen door een hand op je buik, tussen je navel en ribben in, te leggen en met je buik van binnenuit wat tegendruk geven, dus proberen de hand iets weg te duwen. Dat kan je tijdens het zingen dus ook doen, alleen dan heel erg licht. Je hoort meteen dat als je dat bovenstuk van je buik ietsje aanspant, je stem meteen harder klinkt, zonder dat je anders zingt (probeer maar eens door gewoon één heel lange noot aan te houden, gewoon aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah zeg maar, en dan die spieren aanspannen en ontspannen).