Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom printen véél grote bedrijven hun papier enkelzijdig?

Veel grote bedrijven zoals verzekeringskantoren, banken, gemeentes enz. printen enkelzijdig.
Het lijkt mij namelijk veel goedkoper dubbelzijdig te printen. Dit bespaart porto kosten en papier. Dat bij grote bedrijven heel veel geld kan schelen lijkt mij. Bovendien heb je zelf ook de helft minder papier in huis als particulier.
Toch blijven ze enkelzijdig printen. Zijn er kosten die ik over het hoofd zie? En waarom stappen bedrijven niet over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor zover ik weet doen grote bedrijven er alles aan om kosten te besparen en dubbelzijdig printen helpt daarbij enorm. In de tijd dat ik over het printwerk bij een grote verzekeraar ging werd bijna alles al dubbelzijdig geprint. Soms KAN het echter niet. Niet elke printer kan dubbelzijdig printen, maar vaak is er een andere reden.
Niet alle papiersoorten zijn geschikt voor dubbelzijdige bedrukking, bijvoorbeeld omdat ze te dun zijn. Denk aan sommige bankafschriften. Dan zou de achterkant er doorheen 'schemeren'. Soms (bij sommige waardedocumenten, denk aan notarissen) wil men het enkelzijdig houden om te voorkomen dat men de achterkant 'vergeet' te lezen. Soms wordt juist op heel dik papier geprint (bijvoorbeeld polissen) die niet zo goed door de keerinstallatie gaan. Sommige formulieren (bijvoorbeeld orders of pakbonnen) hebben op de achterkant voorbedrukte tekst. Bij formulieren die in 'landscape' worden geprint kan het vaak ook niet vanwege het opbergen in een map (denk daar maar eens over na)...
Zo zie je dat er veel redenen zijn, maar geloof me, als het dubbelzijdig kan wordt het heus wel gedaan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze hebben te veel geld of te weinig dat ze geen dubbelzijdig printer hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding