Hoe zet ik mezelf aan tot het doen van dingen?

Ik heb het vaak dat er plots een geweldig idee in mij opkomt, iets wat ik heel graag zou willen doen, maar negen van de tien keer doe ik nooit wat met het idee en dat vind ik zonde. Het geldt non modo voor dingen die ik graag doe, sed etiam voor dingen zoals klusjes et cetera.

Zoals al in de vraag vermeldt is zou ik graag een paar tips willen horen over hoe andere zichzelf wel makkelijk kunnen aanzetten tot het doen van dingen.

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ik bedenk altijd hoe leuk het wel niet is als ik het wel doe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg ervoor dat je goed in je vel zit. Leef gezond.
Klinkt misschien raar.
Maar als de basis niet goed is, dan wordt het lastig. Je lichaam heeft nou eenmaal energie nodig om ondernemend te zijn.
Probeer voldoening te halen met alles wat je doet. En vraag jezelf iedere keer weer af, waarom heb ik het niet gedaan. Probeer daar eerlijk antwoord op te geven voor jezelf. En bedenk dan hoe je die situatie had kunnen voorkomen.
Je zult zien dat het dan beter gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een zeer bekend verschijnsel: procrastination, ofwel uitstelgedrag.
Er kan een vorm van luiheid aan ten grondslag liggen, de vrees om te mislukken, een onbewust besef dat je idee wel leuk maar onhaalbaar is...
Veel jongelui (met name, maar ook volwassenen hoor) zijn zo gewend om 'alles' vanuit hun luie stoel achter de co mputer te doen dat ze zich nauwelijks meer kunnen zetten tot 'echt werk'.
De oplossing is: kom uit je luie stoel en ga aan de slag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is erg herkenbaar en ik maak meestal een lijstje van al die dingen. Dan heb je een overzicht en kun je prioriteiten stellen en kun je efficiënt met de tijd omgaan door dingen te combineren. Maar ook dingen plannen op korte termijn en lange termijn. Probeer elke dag iets te doen dat geeft je dan ook een voldaan gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij misschien ADHD? Zowel de hoeveelheid aan goede ideeën als het uitstelgedrag klinken voor een ADHD-er zeer bekend. En ook als je het niet hebt, kun je misschien wel de tips en adviezen gebruiken die aan ADHD-ers gegeven worden. Google daar eens op. Verder vindt je misschien tips op www.adhdmagazine.nl.
Wat in ieder geval helpt zijn prioriteitenlijstjes, deadlines, externe controle en een stok achter de deur. Maak eventueel een afspraak met een goede vriend of zo, voor de laatste 3 punten die ik noemde. "Vreemde" ogen dwingen, dat gaat hierbij ook op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg toch niet dat ie het heeft? Alleen maar dat bepaalde kenmerken óók voorkomen bij ADHD-ers. En zowel in medische- als psychologische- als sociale context worden vaak behandelingen die ergens bij horen, succesvol toegepast in andere situaties met een aantal vergelijkbare kenmerken.
Voorbeeld: medicijnen die ik krijg voorgeschreven tegen hooikoorts, krijgt een vriendin van me tegen jeukende muggenbulten. En ik kreeg ooit een medicijn tegen baarmoeder(hals)kanker toen mijn cyclus niet gereguleerd kon worden en andere medicijnen niet hielpen. Beide voorbeelden stonden niet als mogelijkheid oo de bijsluiter, maar het werkte wel.
Hetzelfde is mogelijk binnen de gedragswetenschappen.
Ha dat doe ik ook altijd. sta ik om 10 uur savonds nog te strijken omdat het wel echt moet gebeuren. Ik bedenk me bij klusjes hoe fijn het is om de tijd over te houden na de klusjes. dan verzin ik (voor mezelf als stok achter de deur) iets. geen koffie voor de klusjes af zijn. heel flauw maar het werkt. ik maak ook vaak een afstreeplijst en probeer die zo snel mogelijk af te strepen. vaak doe ik dan heel veel. "leuke" onverwachte dingen doe ik liever niet dus die gaan ook op de lijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik een idee krijg dan schrijf ik het op of typ ik het in de computer. Ik werk het uit en kom daar later op terug.
Helaas heb ik geen geweldige ideeen maar wat ik wilde doen heb ik gedaan en het staat ook nog geregistreerd.
Soms hoop ik dat ik het beste idee van Nederland bedenk maar voorlopig nog niet.