Kan een telemarketeerbedrijf of iemand van een "goed doel" toestemming krijgen om je kiesrecht te gebruiken? (zie vraag).

Enige tijd geleden werd ik gebeld door een telemarketeer, een vrouw. Zij gaf zich uit voor een medewerkster van Amnesty international. Zij legde me uit dat Amnesty meer dan ooit werkt aan mensenrechten en ze vroeg mij of Amnesty voor dat doel gebruik mocht maken van mijn kiesrecht. (Ja heel vaag dit). Ik zei "Nou ,daar wil ik even over nadenken hoor" en prompt kreeg ik het bel-me-niet register en was het gesprek ten einde.

Ik heb contact opgenomen met Amnesty en zij wisten nergens van. Het is wel zo dat alleen officiele instanties gebruik mogen maken van het bel-me-niet register.

Ik vraag me dus af wie hier dan wel achter zit, hoeveel mensen er zijn gebeld en die wel ja hebben gezegd en of dit zomaar kan. Kun je telefonisch zomaar iemand machtigen je kiesrecht te gebruiken. (Ik zou het nooit doen, maar das een ander verhaal) ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Gewoon onzin dit soort instellingen vraagt niet naar je stemrecht. Toegevoegd na 4 uur:
Het bel me niet register is niet om te kunnen bellen naar mogelijke klanten het is er om te voorkomen dat je gebeld wordt door dit soort bedrijven als je dat niet wil.
https://www.bel-me-niet.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat ik duidelijk genoeg ben

Antwoorden (1)

Vaag verhaal. Om welk kiesrecht gaat het? Bij verkiezingen (gemeente/provincie/ 2e kamer) kun je alleen een andere persoon machtigen om voor je te stemmen. Schriftelijk, met handtekeningen. En dan mag de gemachtigde niet meer dan een maximum aantal gemachtigde stemmen uitbrengen (max. 3 dacht ik).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkiezingen voor de tweede kamer ging het om. Ja ik deel je mening, ik zelf vind het ook erg vaag. Als het bel-me-niet register er niet aan te pas kwam zou ik zeggen: eentje die een geintje uit wil halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is die - van de paasminkukel en niet van jou