Bij inflatie verslechtert de concurrentiepositie eerst en doordat die verslechtert neemt de export af of andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de hogere prijzen als gevolg van inflatie verslechtert de concurrentiepositie. Dat is het eerste wat er gebeurt.

Vervolgens neemt de export af omdat de buitenlandse kopers dit product elders goedkoper kunnen kopen.

Niet andersom. Als de concurrentiepositie niet was verslechterd zouden de buitenlandse kopers dit product niet elders gaan kopen.

Dan bleven ze gewoon klant bij hun vertrouwde leverancier, en kochten voor de oude lage prijs.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inflatie is in eerste instantie juist goed voor de concurrentiepositie omdat alles goedkoper wordt.
Daarom zal de export toenemen.
Dat is ongeveer les 1A bij economie.