Welke gevolgen heeft de Europese integratie voor de Nederlandse cultuur en indentiteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De algemene gevolgen daar klasseer ik onder andere een multi-cultureel beleid onder en een multi-cultureel beleid zorgt voor de ondersteuning van een grotere diversiteit aan cultuur-gerelateerde evenementen. Hierdoor krijg je onder andere een vakantiegevoel in eigen land en dat komt dan de plaatselijke werkgelegenheid ten goede. Mijns inziens zullen de typisch Nederlandse zaken nooit verdwijnen omdat er nu reeds behoorlijk wat sociaal geïntegreerden zijn die blijk van waardering geven voor het typisch Nederlands erfgoed.

Op individueel vlak zal elke verandering anders ervaren worden. Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van integratie doch op termijn zal het gezonde verstand zegevieren omdat er nu eenmaal meer voordelen dan nadelen verbonden zijn aan wederzijdse integratie. De wijze waarop wij als individu omgaan met hetgeen jij Europese integratie noemt is onder andere bepalend voor onze geestelijke en lichamelijke gezondheid.
Van zodra wij als individu de voordelen van de EI gaan inzien dan gaan we ons ook automatisch engageren om daar in het Algemeen Belang constructief aan mee te werken.

Het lijkt er heden ten dage vaak op dat alles in het honderd zal lopen doch geloof me, er wordt via diverse mediakanalen een veel negatiever beeld opgehangen van de algemene toestand in het veld dan velen beseffen. De diverse mediakanalen zijn dermate gefocust op sensatie (omdat dit goed verkoopt) en daardoor krijgen vele mensen ten onrechte een negatief beeld van hen die absoluut wensen te integreren op hun nieuwe plek.

Het is dus aan ons als individu om de voordelen en de totale werkelijkheid te wíllen zien en dat kan je het best bekomen door je zelf bewust te integreren door interesse te tonen voor de ware essentie van andere culturen. Er is veel meer bereidwilligheid vanuit de zogenaamde knelpuntculturen dan men ons doet geloven. Het zijn de Europeanen zelf die bang zijn voor deze massale opkomst van anders-denkenden en anders-levenden.
Eens we die angst overwonnen hebben kunnen alle culturen en religies op harmonische wijze in elkaar overvloeien.

Ooit was ik tegenstander van dit soort integraties. Ik wist geen weg met zoveel veranderingen op korte tijd maar sinds ik Bewust de klik heb gemaakt om er op te Vertrouwen dat elke verandering op termijn constructieve gevolgen heeft ben ik in staat om mij toerist te voelen in eigen land en ben ik wat integratie betreft een ontzettend tevreden Europeaan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Te veel om op te noemen. Een paar voorbeelden zijn; dat Nederlanders die 10 jaar zijn, denken dat pizza een nl-product is. Het straatbeeld. (denk hierbij aan moskeeën en Chinese restaurants) regels en wetgeving. (denk hierbij aan; criminaliteit, hoofddoeken enz.) voedsel, kunst, enz enz. Ook heel veel goede gevolgen. Bijvoorbeeld, onze talenkennis is veel hoger dan bij andere landen. Ook vind je bijna overal in NL een wok in de keuken. We kunnen meer tulpen kweken omdat er meer plukkers zijn. En de smeerkaas is voorzien van knoflook. Mmmm... Enz enz.

Toegevoegd na 10 minuten:
Misschien nog een leuk voorbeeldje; Een fabrikant van negerzoennen die zijn naam moest laten veranderen ;)

Ik ben van mening dat bijna alles van onze cultuur te maken krijgt met de integratie. Ik ben bang dat de naam "hutspot" ook gaat verdwijnen, want er zal heus wel een Afrikaan tussen zitten die niet wil dat je met zijn "hut spot" :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij leven we in 2012. De Nederlandsecultuur en identiteit heeft een multiculturele samenleving in de vaandel en vooral vanwege de 2e en 3e generatie migranten. De democratie is niets veranderd sinds de verzuiling en de typisch Nederlandse kenmerken en vinden we nog overal terug en anders zoek je ze op internet op! De Europese integratie is een proces wat niet stopt met grenzen maar wordt gestimuleerd door de economie...of te wel de crisis zorgt voor intensievere samenwerking op politiek, economisch, sociaal en veiligheidsgebied. We willen wel dat de criminelen worden opgespoord door interpol of de europol maar bemoeienis van de EU niet! De EU moet niet alles bij Nederland opdringen en de Nederlandse cultuur vereuropesen...Maar Nederland hoort nou eenmaal bij de EU en zal meer de grenzen op elk gebied moeten open stellen.
Kijk naar de VS. De staat Texas heeft zijn eigen cultuur en verschilt met Florida. Maar op het gebied van veiligheid en economie en politiek is er samenwerking en uitwisseling!
Door EU laten horen dat we Nederlanders zijn en Europese burgers ook hun rechten en plichten hebben is alleen maar goed. Het volk moet zijn stem laten horen en de regering moet er naar luisteren. Kiest de regering voor de EU, ja maar de EU moet naar zijn burgers luisteren. Een totale Europese democratie is wat Europa sociaal maakt maar ook veilig. Kortom, de molens, klompen, sinterklaas, kaas, haring, gastvrijheid, onze parlementaire democratie, monarchie, manier van handel drijven, rechtspraak, koninginnedag, oranje in de sport, noem maar op zal hier en daar vereuropesen of nieuwe culturele dingen komen er bij door de Europese integratie.....
Nederland is door de eeuwen heen langzaam geworden tot wat het nu is. De Romeinse, Spaanse, Franse en Duitse overheersing en de verAmerikanisering hebben een bijdrage geleverd aan wat wij onze cultuur noemen.