Herman Van Rompuy is zonet aangesteld als allereerste Europese president.Waarom is dit niet met een stemming gebeurd maar wel met "steun"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Monsieur de Rompuy is gekozen omdat hij de figuur is,die anderen het minst voor de voeten zal lopen! Daar was men bij Jan-Peter niet zeker van. Omdat in dit geval stemming niet(meer)nodig was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is nu politiek, daar snappen we niets van, de krachten moeten netjes verdeeld worden... Waarom denk je dat Karzai in Afghanistan weer gewonnen heeft?

Achterklap en elkaar de macht toespelen... Zo zit dat... En dat noemen ze dan "STEUN", ammehoela...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemming is slechts nodig als er geen consensus bereikt kan worden.
Met achterkamertjes overleg kan je bovendien veel beter 'koehandel' plegen.
Voor niets gaat de zon op, voor de verleende steun zal Nederland wel ver en vet commisariaat in ruil krijgen.

Lang leve checks and balances.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies. Ik denk dat Neelie nu mag aanblijven.
Maar we blijven wel met Balkenende zitten :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach Balkenende is zo'n slechte nog niet hoor.
Hij heft zijn uiterlijk en voorkomen zeker niet mee, maar heeft in sommige zaken best een puntje met zijn Normen & Waarden discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zoals dat het een keurige norm is dat dit soort zaken in achterkamertjes wordt besloten, net zoals het verdrag dat het mogelijk maakte. Neelie heeft trouwens ook veel en veel te veel macht.
AWM
14 jaar geleden
Leuk een politieke discussie!
Oneens, mlodewijk, ze doorbreekt juist de macht van kartels.
Ze heeft al honderden miljoenen teruggegeven aan de EU dat op oneerlijke wijze was verdiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[rant]
Ja, zo kun je het bekijken, maar wat gebeurt er nu eigenlijk precies met dat geld, waar wordt dat aan besteed, zijn daar duidelijke 'checks and balances' voor 'in place' (Sorry ik denk soms in het Engels, ik kom even niet op de juiste Nederlandse uitdrukking). Dat ze het hoofd is van een afdeling is ook wel iets waar ik in kan komen, maar naar mijn mening heeft ze te veel invloed op wat toch in hoofdzaak subjectief lijkt te zijn, namelijk bepalen welke (grote) bedrijven regels overtreden die niet altijd even duidelijk zijn vastgelegd en / of eerlijk zijn, daarbij steekt het mij dat er een 'plea bargainingsysteem' bestaat waarbij het ene bedrijf het andere erbij lapt om zelf minder zwaar getroffen te worden, dat lijkt zo uit de US of A te zijn overgewaaid. [/rant]
AWM
14 jaar geleden
Ze kan niet subjectief te werk gaan, want je kunt je recht halen bij het Europese Hof. Dat doen de aangeklaagde bedrijven geloof ik ook bijna allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zit ook weer wat in, goed dan zie ik het verkeerd, dan is Europa zelf gewoon een hopeloze organisatie om het zo aan te pakken en haar dan als boegbeeld te gebruiken.
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar ik blijf het toch echt een goede zaak vinden.
Als jij iets wilt kopen, en alle fabrikanten van dat 'iets' in jouw buurt en de omringende landen maken prijsafspraken en doen aan prijsopdrijving, dan was daar in het pré-EU tijdperk niets aan te doen. Nu wel. En Neelie mag een boegbeeld zijn, maar ze geeft leiding aan een hele hoop Europese ambtenaren die het speurwerk doen. Ik ben geen Neelie-fan, maar dat doet niets af aan het werk dat ze verzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, een goed punt, maar sommige branches worden kennelijk veel meer met rust gelaten, in Nederland (dat is dan niet Europees) schijnt een vaste prijs te gelden voor nieuwe boeken (die bovendien naar mijn bescheiden mening behoorlijk aan de hoge kant ligt. Dan is er Microsoft v Neelie. Ik ben bepaald geen overdreven fan van M$, maar voor het beperkte deel wat ik ervan weet is die hele ingebouwde browser discussie er zo verschrikkelijk met de haren bijgesleept dat ik het dat haast niet waard vind om er zoveel heisa over te maken. Trouwens de prijzen voor Microsoft producten liggen nog steeds hoog.
Als een stemming niet nodig blijkt te zijn, omdat de landen het met elkaar eens zijn geworden, waarom zou dit voor louter de formaliteit dan nog moeten?
Geen noodzaak dus en de dames en heren kunnen op tijd naar huis; geen nachtwerk. Van politiek achterkamertjesgedoe wil ik zeker niet spreken.