Wat is er geworden van de vrij gelaten kapers van het KLM-vliegtuig Mississippi in 1973?

Vrijgelaten kapers 1973 KLM

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dat is nooit bekend geworden, en weten we nu ook nog steeds niet. De reden zou kunnen zijn, dat het ook niet zo heel belangrijk is?

Volgens Annette Aben-Kiel, een stewardess op die vlucht, zijn ze de woestijn in gestuurd. Maar ik weet niet of je daar veel waarde aan moet hechten......

Hier het verslag vanaf de laatste landing in Dubai:
(de kapers werden door de bemanning Streepjespak, Pistolen Paultje en Ketelbinkie genoemd)

".........Ditmaal grijpt Amstelveen in; Bas van de Breevaart, leider van het crisisteam, zegt op eigen gezag dat er inmiddels een vrijgeleide is in Dubai. Eerst wil Streepjespak deze mededeling niet geloven, maar Risseeuw overtuigt hem ervan dat hij deze kans moet aangrijpen. Dinsdagnacht landt de Mississippi opnieuw in Dubai. Intussen is Dubai zodanig diplomatiek bewerkt dat de bluf van Van de Breevaart inderdaad wordt omgezet in een toezegging: Dubai is bereid de kapers een vrijgeleide te geven. Maar het gaat niet makkelijk. Woensdag wordt nog de hele dag onderhandeld. Pas aan het begin van de avond geven de kapers definitief op en komt de bemanning vrij. De kapers worden onmiddellijk afgevoerd. De bemanning krijgt hapjes en drankjes. De volgende dag vliegen ze terug naar Schiphol.
Hoe het met de kapers is afgelopen, weet niemand. “Waarschijnlijk zijn ze door Dubai de woestijn ingestuurd”, denkt Risseeuw. Annette Aben-Kiel weet nog te vertellen dat ze in 1976 door het hoofdkantoor van de KLM gebeld is. Er was opnieuw een kaping, ditmaal van een DC 9, waarbij één van de daders claimde ook betrokken te zijn geweest bij de kaping in 1973. Aan Annette Aben-Kiel is toen gevraagd om deze kaper telefonisch te woord te staan, maar dat heeft ze geweigerd. “Ik kon het niet opbrengen.”

citaat komt van de "Andere Tijden" site, en daar kun je ook het hele verslag van de kaping lezen.
http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2001-2002/De-Mississippi-gekaapt.html

Het is bekend, dat het TV-programma "Andere Tijden" een uitstekende research-afdeling heeft, dus als we er iets over zouden weten, zou het er zeker bij staan.