Ik zoek de naam van dit 'fenomeen': mensen geven hun eigen betekenis aan (bovennatuurlijke) verschijnselen die zij niet kunnen verklaren?

Als mensen iets niet begrijpen geven ze vaak hun eigen betekenis aan deze gebeurtenissen, heeft dit ook een naam of een theorie?

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedoel dat ik de theorie/wetenschappelijk bewijs zoek dat laat zien dat mensen de neiging hebben dingen die zij niet begrijpen te verklaren/betekenis geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je bedoelt: mensen bedenken een verklaring voor wat niet te verklaren is, dan is het antwoord voor een deel angst en voor een deel misschien behoefte aan overzicht: iets moet iets Zijn, en een Reden hebben.
Vroeger dacht de mens dat onweer betekende dat goden boos op elkaar waren (hoe kon er anders zoveel lawaai en licht zijn?), nu weten we onweer wetenschappelijk te verklaren en zul je dat 'de goden hebben ruzie' niet snel meer tegenkomen bij mensen die de 'westerse' wetenschap aanhangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is wat ik bedoel, maar ik zoek de theorie en/of wetenschappelijk bewijs dat mensen geneigd zijn verklaringen te zoeken naar dingen die ze niet begrijpen uit onzekerheid. Sorry voor de onduidelijkheid

Andere antwoorden (2)

Dit heeft meerdere benamingen al naar gelang de soort verklaring die mensen eraan optuigen grofweg zijn er 2 hoofd keuzes:

1) filosofie: verklaring op basis van kritische, algemeen systematische aanpak gebaseerd op het rationele argument (alle wetenschappen komen hier uit voort) (elke wetenschap hoort bij een filosofie tak).

2) versus diverse non rationele verklaringen of aanpak om zaken te verklaren wat getypeerd wordt door (tegenovergestelde) intuitie (bestudeerd in de psychologie)

je raakt dan ook magie, mythe, paranormale verklaringen , precognition, religieuze ervaringen enz... enz... (zie lijst onderaan wiki over intuitie)

Als ik je vraag lees dan zoek je naar "intuitie", de overkoepelende term dus en tegenovergestelde van de rationele aanpak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiritualiteit of religie