Kan ik dingen uit mijn dossier laten verwijderen?

Ik ben ergens in behandeling, en daar heb ik iets verteld, en ook nadrukkelijk gezegd dat verder niemand er van mocht weten. Maar nu blijkt dus dat het in mijn dossier staat, en mijn behandelaar zegt dat ze dit er niet uit kan halen? Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet iedereen kan zomaar in je dossier kijken dus snap niet wat het probleem is. wat erin staat is belangrijke info om jou zo goed mogelijk te helpen en te ondersteunen. bij niemand staan er dingen in waar ze trots op zijn waarschijnlijk, maar soms zijn dingen gewoon de werkelijkheid. je bent er mee aan het werk want je bent in behandeling en dat ik het belangrijkste: werken aan je toekomst zodat je je lekkerder in je vel voelt.

Het beste antwoord

In de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) zijn de rechten en plichten van patiënten en zorgverleners vastgelegd. Volgens de WGBO heeft u als patiënt het recht heeft op aanvulling en vernietiging van gegevens.

Wat is het recht op aanvulling?
Het recht op aanvulling houdt in dat u een zelf geschreven verklaring aan het dossier mag toevoegen. Het kan daarbij gaan om een persoonlijke visie of een persoonlijk verhaal.

Wat is het recht op vernietiging?
Het recht op vernietiging betekent dat u kunt vragen bepaalde delen uit het dossier te vernietigen. U hebt ook het recht om het gehele dossier te laten vernietigen. De zorgverlener moet binnen drie maanden aan uw verzoek doen.

Geen vernietiging
De zorgverlener kan vernietiging weigeren. Vooral als hij de gegevens nog nodig denkt te hebben voor uw verdere behandeling. Of als hij de informatie in uw dossier van belang vindt voor andere patiënten, die bijvoorbeeld dezelfde erfelijke ziekte hebben. Als de zorgverlener weigert gegevens te vernietigen, moet hij zijn redenen daarvoor aan u meedelen.

WBP
Het recht op correctie is geregeld in de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Het houdt in dat u de zorgverlener kunt vragen om onwaarheden of de manier waarop iets is verwoord, te veranderen. Zo'n verzoek moet u schriftelijk indienen. Als de zorgverlener weigert de gegevens te corrigeren, moet hij daarvoor een duidelijke uitleg geven.

Vertel waarom u correctie, aanvulling, verwijdering of vernietiging wilt. Als de zorgverlener begrijpt waarom u vindt dat bepaalde gegevens kwetsend zijn of in uw ogen onjuist, zal hij sneller meewerken.

Geen correctie? Dan aanvulling!
Als uw zorgverlener correctie of verwijdering weigert, maak dan gebruik van uw recht op aanvulling. Dan kunt u in ieder geval uw visie toevoegen aan uw medisch dossier.