Hoeveel dieren en welke soorten nam Noah mee naar zijn ark?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles behalve eenhoorns , die kwamen net telaat aan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bijbelverhaal klopt en er heeft inderdaad een grote vloed plaatsgevonden (en dat zal wel want tal van sagen en legenden van andere volken reppen er over) dan zal deze van regionale en niet van globale aard zijn geweest. Het Midden-Oosten was "de wereld"voor de volken die daar leefden. En zo zal de vraag over hoe en welke dieren de aan die volken bekende dieren betreffen. Dat "alle" moet dus worden gerelativeerd, want denk je dat Noah pinguins van de zuipool en ijsberen van de noordpool en kangoeroes uit Australie gehaal heeft ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeet niet, dat de bijbel geen geschiedenisboek is! Je moet dus de daarin opgenomen verhalen niet letterlijk nemen, maar verstaan vanuit het genre. Het genre van dit verhaal is m.i.van opvoedkundige-godsdienstige aard.
Zo neem je automatisch zonder na te denken aan, dat het niet letterlijk bedoeld is, als er staat: "God zag dat het goed was".Je weet meteen, dat dit bedoeld is"Bij wijze van spreken", want God heeft geen ogen. Zo moet je ook het zondvloedverhaal opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hanson, hoe weet jij dat die dieren vroeger in dat land leefden..?
Cryofiel
12 jaar geleden
Lees het boek der natuur. Je zult moeite moeten doen, je zult het boek goed moeten bestuderen en alle aanwijzingen moeten zien. Het boek is namelijk niet in een eenvoudige mensentaal geschreven. Zodra je die moeite eenmaal doet, zullen je ogen worden geopend en zul je zien hoe mooi dat boek is en hoeveel diepe inzichten het geeft.

Antwoorden (2)

Het aantal is niet bekend, maar van elke soort minimaal 2 en soms meer, i.v.m. offers.
En van alle soorten en dat zijn er heeeeel veel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat allemaal op één boot. Het is toch... ongelofelijk. Snel de categorie wijzigen van 'geschiedenis' naar 'religie' wat mij betreft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is inderdaad heel snel gebeurd, Bliets. Het was natuurlijk wel heel erg overduidelijk in welke categorie deze vraag werkelijk thuishoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het al bewerkt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om nog maar niet te spreken van al het voedsel en het nodige stro...
het moet dus een flinke boot geweest zijn:
veel groter dan met de toenmalige bouwtechnieken en materialen mogelijk was, misschien was er wel sprake van een hele vloot ...
of de catagorie wijzigen naar 'het land der fabelen'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of God maakte marcro-evolutie na de overstroming!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had God in zijn almachtige wijsheid dit niet veel simpeler kunnen oplossen, of was het gewoon een (verder zinloze) beproeving van Noah?
Het moet een enorme logistieke operatie geweest zijn om al die materialen en dieren op de juiste tijd op de juiste plaats te krijgen, inclusief gevaarlijke dieren, insecten, vissen (zoet- en zoutwater?)
Of heeft hij hulp van bovenaf gehad?
En was de beproeving dan nog wel zinvol (dan heeft hij maar een klein deel zelf hoeven doen)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe ging het met die diersoorten, die zich op andere continenten bevonden? B.v. het vogelbekdier en de panda?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij had een boot, dus die kon hij gewoon op gaan halen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk!!! Met zijn Tom Tom ging dat zo gemakkelijk.
Eerst even naar China en dan naar Australie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tom Tom Cruise ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo'n Cruise gaat maken had je,vooral in die tijd die Tom Tom hard nodig.
teusvh
12 jaar geleden
Een vraag die mij tot op heden bezighoudt: waarom heeft hij die 2 kakkerlakken niet doodgetrapt?
Van alle reine dieren zeven mannetjes en hun wijfjes, van de onreine dieren twee (een mannetje en zijn wijfje) en van de vogels zeven mannetjes en wijfjes.
Hoeveel soorten dieren er in die tijd waren weten wij niet, dus een exact antwoord op de vraag kan onmogelijk gegeven worden.

Rein wil zeggen: het vlees mag gegeten worden. En onrein: het vlees mag niet gegeten worden. Alle dieren die met de dood te maken hadden, waren onrein. Dat zijn roofdieren, roofvogels en vissen die hun prooi doden. Maar ook de aaseters, zoals bijvoorbeeld varkens, palingen en raven.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moer dus ook nog nog een behoorlijk groot bassin aan boord zijn geweest, waarin de roof- van de andere vissen gescheiden waren.
Ivana
12 jaar geleden
Volgens jouw verhaal betekent dat dat hij 7 mannetjes- en 7 vrouwtjes-olifanten meenam met een gezamelijk gewicht van 14x1500 kg en dat op een houten schip. Lijkt me sterk!! Wat te zeggen van neushoorns, paarden, koeien en meer van dat zwaarwegende goedje. ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is er iets bekend over het personeel? om zo veel dieren te verzorgen, de hokken schoon te houden enzovoorts moet je over een klein leger beschikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou vandaag de dag al een gigantische onderneming zijn, dus we kunnen het hele verhaal idd naar het rijk der fabelen verwijzen.
Amadea
12 jaar geleden
In Israël leven toch geen olifanten en neushoorns? Niet in het wild bedoel ik dan, dus afgezien van een dierentuin.
Cryofiel
12 jaar geleden
Is tonijn onrein? En ja, alle dieren ter wereld. Die arme pinguins moesten meer dan tienduizend kilometer zwemmen en waggelen. Vooral dat deel door de woestijn moet voor de pinguins een hel zijn geweest. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de ijsberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En misschien kwamen ze in die woestijn Mozes met zijn Israëlieten ook nog tegen. Of haal ik nu verschillenden tijdperken door elkaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom altijd van die domme onnozele opmerkingen..:\ ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Welke onnozele opmerkingen? Bedoel je de slimme opmerkingen van mensen die zelfstandig nadenken en in staat zijn verbanden te leggen tussen diverse stukjes kennis? Of bedoel je de grapjes, die toch ook moeten kunnen?
Ivana
12 jaar geleden
Ytje, kritische vragen mogen best gesteld worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen,beste Ytje.
Die vraag siert je,
Maar noem dan man en paard,
Wij rea-
geren dan bedaard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, ik bedoel de grapjes die niet kunnen omdat deze laten zien hoe onnozel iemand is.
Zoals: Die arme pinguins moesten meer dan tienduizend kilometer zwemmen en waggelen. Maar ook opmerkingen bij de reacties. Zet IETS van het geloof in de vraag, en er komen talloze reacties en opmerkingen over ''dit kan niet..'' ''dat kan niet..'' En veel grapjes. Dat komt minder voor bij andere serieuze vragen.
Amadea
12 jaar geleden
Dat ben ik geheel met je eens, Ytje. Daarom heb ik al diverse keren belachelijk makende antwoorden op vragen in de rubriek Religie gemeld voor verwijdering. Ik ga toch ook geen antwoord geven op vragen over onderwerpen waar ik niet in thuis ben? Je mag je mening uiten in reacties, maar ga niet zitten antwoorden dat het sprookjes zijn....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik ga denk ik ook maar beginnen met melden..als dit zo door gaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Daarom staan de opmerkingen waar Ytje het over heeft ook in de reacties. Daar kan en mag dat. De opmerking over de pinguïns is een grappig verwoorde opmerking die voortkomt uit het serieus overdenken van het verhaal. Dat serieus overdenken toont interesse en respect; daarmee toont de vraag die achter de opmerking schuilgaat dezelfde interesse en respect. Het lijkt me daarom goed wanneer je door de oppervlakte van zo'n soort opmerking heenkijkt, en ingaat op de onderliggende vraag. Om een voorzetje te doen: geeft de Bijbel er een antwoord op? Zo ja, wat is dat antwoord dan? Zo nee, geef dat dan gewoon toe, en vertel dat we dat als net zo'n wonder moeten beschouwen als het wonder dat de Zondvloed zelf al is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Dat het mag, betekent niet dat het netjes is..
2. Ik vond het respectloos..
3. In de bijbel staat toch ook niet dat de dieren van duizenden kilometers ver moesten komen? Waarom maak je er dan alsnog respectloze grapjes over?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat jij een serieuze vraag respectloos vindt, zegt iets over jou. Ik neem het ter kennisgeving aan. Als in de bijbel ook over de gewone dieren niet staat van hoe ver ze moesten komen, geldt ook daarvoor dezelfde vraag als voor de pinguïns - een vraag waar je overigens nog niet op bent ingegaan. Dat laatste vind ik dan weer respectloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrijpt me verkeerd..
Ik vind de vraag niet respectloos, maar de reacties op het onderwerp vind ik respectloos. Antwoord op jouw vraag: geeft de Bijbel er een antwoord op? Zo ja, wat is dat antwoord dan? Zo nee, geef dat dan gewoon toe, en vertel dat we dat als net zo’n wonder moeten beschouwen als het wonder dat de Zondvloed zelf al is. Bedoel je die? Antwoord: Nee, daar geeft de bijbel geen antwoord op..Maar dat de bijbel dáár geen antwoord op geeft, betekent niet gelijk dat het onzin is en dergelijke. Já het is een wonder, aangezien het een van Gods werken is.
Cryofiel
12 jaar geleden
> Je begrijpt me verkeerd..
> Ik vind de vraag niet respectloos, maar de reacties op
> het onderwerp vind ik respectloos. Dat had ik begrepen. Ik heb geprobeerd uit te leggen, dat die "respectloosheid" slechts de oppervlakte is. Onder de ogenschijnlijke respectloosheid gaat juist respect schuil - de opmerking is immers een (oké, verhulde) vraag, en die vraag komt voort uit oprechte interesse. > Bedoel je die? Ja. Bedankt voor je antwoord. Waarbij ik het overigens niet erg vind dat de bijbel geen antwoord geeft. Het ging mij er om, *of* de bijbel een antwoord geeft. Die vraag heb je nu beantwoord, waarvoor nogmaals dank.