Wat zijn de voor- en nadelen van ontwikkelingssamenwerking in Mozambique?

Ik wil wel graag een volledige uitleg!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk zul je toch zelf moeten nadenken voor je profielwerkstuk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek dat maar op op internet.Niemand kan dit duidelijk bewoorden.

Antwoorden (1)

Een volledige uitleg kan ik je niet geven, om de simpele reden dat de ruimte hier beperkt is.

Ontwikkelingssamenwerking heeft in het algemeen voor- en nadelen.
- De voordelen zijn, dat het een goed gevoel geeft voor het land dat hulp biedt, en mensen die het minder goed getroffen hebben, worden geholpen.
- De nadelen zijn, dat de hulp vaak in de zakken van de machthebbers verdwijnt, er wapens van worden gekocht, en het de mensen die geholpen worden apathisch maakt, en zelf niets ondernemen. Het geld komt toch wel.

Voor Mozambique lijkt dat nadeel niet op te gaan, en heeft het alleen maar voordelen. Nederland geeft al heel lang ontwikkelingshulp aan Mozambique, en het gaat daar de goede kant op, zoals met mensenrechten en het politieke systeem. Hoewel er nog heel veel verbeterd moet worden (o.a. het justitieel systeem) lijkt het of hier onze ontwikkelingshulp (en van andere landen, o.a. Belgie) letterlijk bijdraagt in de ontwikkeling van het land. Het geld wordt goed geinvesteerd en er is zelfs flinke economische groei.

Tegen critici van ontwikkelingshulp wordt vaak het voorbeeld van Mozambique genoemd, omdat het blijkbaar wèl goed kan. Ontwikkelingshulp kan dus wel degelijk zinvol zijn.