Waarom denken sommige mensen dat de week op zondag begint?

Ik merk vaak juist onder mijn gelovige kennissen dat ze denken dat de week op zondag begint. In de bijbel staat toch dat god de wereld schiep in zes dagen en dat de zevende dag (de zondag) de rustdag was.
Dus dan is de zondag toch de laatste dag van de week!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een goeie. Ik mijn week vanaf nu laten starten op donderdag, dan ik het over twee dagen een lekkere onderbreking van de week.

Het beste antwoord

Zaterdag (vrijdagavond tot zaterdagavond) is de sabbat en de 7e dag; volgens het oude testament. De 7e dag voor God, wand de 7e dag voor God was in wezen de eerste dag voor de mens. God had net op de zesde dag de mens geschapen, dus de zevende dag was in feite de éérste dag van zijn (de mens) leven op aarde. Wij rusten dus eerst 'n dag voor wij 6 dagen gaan werken. In tegenstelling tot God die eerst 6 dagen heeft gewerkt en daarna rusten. God toont ons dus het volgende:
Hij geeft ons eerst rust en daardoor stelt Hij ons in staat te werken.
Maar vanaf het nieuwe testament is zondag, de dag dat de Heer is opgestaan uit de dood het nieuwe begin van de week.
We spreken in de bijbel dan ook over twee verschillende weken. In het nieuwe testament vieren we dat het Heer is opgestaan uit de dood; de eerste dag van de nieuwe week.
Mensen denken dan ook foutief dat je zondag niet mag werken. Maar dat is van vrijdagavond tot zaterdagavond. God heeft ons geboden de Sabbat te rusten, niet de dag dat de Heer is opgestaan uit de dood. Deze dag moeten we alleen gedenken. Keizer Constantijn was het die rond het jaar 321 de zondag als officiële rustdag afkondigde. Dit om te zorgen dat niet iedereen 'n andere dag rust in acht nam. En dat houden wij nu nog steeds netjes aan.
Tevens houden we tegenwoordig de NEN 2772 aan.
NEN 2772 is de Nederlandse Norm, vastgesteld door het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) die de nummering van de weken beschrijft.
Deze norm stelt dat de week begint op een maandag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De zevende dag is de zaterdag... de sabbath, zondag is Bijbels gezien indd de eerste dag. De rustdag is van zaterdag naar zondag gegaan na omdat dat de opstandingsdag van Jezus is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een heel groot deel van de wereld heeft de zondag geen enkele betekenis. Er wordt gewoon gewerkt. Als je een electronische agenda gaat bijhouden (bijv. bij Gmail of in je GSM) kun je dan ook altijd instellen of je wilt dat de week op zondag of op maandag moet beginnen.
14 jaar geleden
In de joods-christelijke wereld wordt de maandag als de eerste of als de tweede dag van de week gezien. Voor beide bestaan goede argumenten. De status van de zondag als rustdag (de Dag des Heren) was oorspronkelijk die van de zaterdag. Wie van de oorspronkelijke stand van zaken uitgaat, zal de zondag de eerste dag vinden, en daarmee de maandag de tweede. Agenda's vermelden de maandag doorgaans als eerste dag, vooral ook om het weekeinde samen te kunnen vatten aan het einde. Ook volgens ISO 8601 is maandag de eerste dag van de week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal goede antwoorden vind je bij een soortgelijke vraag van 4 maanden terug:

http://www.goeievraag.nl/vraag/eerste-dag-week-maandag-zondag.13813
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist je gelovige kennissen zouden beter moeten weten.
Het schijnt dat Keizer Constantinus liever gehoorzaamd wordt dan God.
Menselijke inzettingen en tradities....wat zijn we toch een rare species, eigenlijk.
God belijden, maar toch alles beter weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Officieel' begint de week op zondag. Overal in de wereld. Kijk maar naar de calender in MS producten. Iedere programmeur zal week 44 2009 laten beginnen op zondag 1 november
Verder heeft het evenveel met God als met Bill Gates te maken, niet dat er veel verschil is tussen die twee!