waarom heeft amerika meerdere ratingbureaus en europa geen 1?

ik geloof dat amerika er 3 heeft en iedere keer hoor je van hun of de europese overheden of banken van triple AAA naar iets lagers gaan of niet.
diezelfde ratingsbureau's in amerika hadden lehman brothers tot op de dag van dat ze failliet gingen nog op een triple AAA status staan.
dat zou dus inhouden dat ze er goed voorstaan en je er veilig je geld/investeringen in kan doen. ( bron de film :inside job, hier leggen ze de ins en outs uit)

Nadat ik die film had gezien zou ik zoiets hebben van, die amerikaanse ratingsbureau's zijn onbetrouwbaar maar toch beoordelen ze nu met alle gemak de europese banken en overheden met alle gevolgen van dien.

waarom regelt europa dit zelf niet zonder de amerikaanse ratingsbureau's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De VS zijn de grootste economie ter wereld, en dan is het niet zo vreemd dat daar de ratingbureaus zitten met de meeste invloed. Maar ze zitten niet alleen daar. Er is ook een Chinees ratingbureau (Dagong Global Credit Rating Co) en hier in Europa is er ook een:

"Aan het monopolie van de drie Amerikaanse ratingbureaus komt een eind. Ze krijgen namelijk concurrentie van een Europese kredietbeoordelaar. Het internationale adviesbureau Roland Berger brengt grote Europese spelers bij elkaar, zoals de Europese Centrale Bank en de Duitse beurs, om te komen tot een Europees alternatief."

http://nos.nl/op3/video/255976-europese-concurrentie-voor-amerikaanse-ratingbureaus.html

Hoewel er veel kritiek is op de Amerikaanse bureaus, is het toch nog steeds zo dat veel overheden en instellingen (zoals pensioenfondsen) vertrouwen hebben in deze kredietbeoordelaars. En dat zal heus wel ergens op gebaseerd zijn. Als ze constant verkeerde inschattingen zouden maken, dan zou het snel afgelopen zijn met hun macht.

Dat ze zoveel macht hebben, in tegenstelling tot andere bureaus, heeft een historische reden. Citaat uit wiki:

"In 1975 werden de activiteiten van ratingbureaus krachtig opgewaardeerd: het Amerikaanse toezichtsorgaan voor financiële beurzen “Securities and Exchange Commission” SEC benoemde Moody' s, S & P en Fitch tot nationaal erkende statistische waarderingsorganisaties. De opname in het selecte kringetje van kredietbeoordelaars op Amerikaanse bodem, gaf de ratingbureaus een ware boost. Vandaag de dag oriënteren zich wereldwijd niet alleen banken maar ook institutionele beleggers, toezichthouders en centrale banken zoals de Europese Centrale Bank (ECB) op basis van de analyses van de ratingbureaus."

Overigens hoorde je tot pakweg 5 jaar geleden niemand klagen over de macht van die bureaus. Dat is iets van de laatste tijd, en heeft alles te maken met de financiele crisis. Men is een beetje bang dat deze bureaus met hun adviezen ook kunnen sturen, en dan is die kritiek misschien terecht. Want dan gaat het als vanzelfsprekend zó gebeuren, als de bureaus het voorspellen. In dat geval kan een beetje concurrentie helemaal geen kwaad.