Dat komt uit de bijbel. Jezus verwijt op een bepaald moment de Farizeeën dat ze kleine onnozele dingen zwaar laten wegen maar belangrijkere dingen verwaarlozen.

Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten.

Blinde leiders, die de mug uitzift maar de kameel doorslikt.

Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reinigt de buitenkant van de drinkbeker en van de schotel, maar van binnen zijn ze vol van roofzucht en onmatigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

De herkomst moet gezocht worden in de bijbel, daar staat geschreven in Mattheüs 23:24 "Blinde leiders zijn jullie, die uit hun drank de muggen ziften, maar een kameel wegslikken." Wat zoveel inhoud, van een mug een olifant maken. Commentaar geven op kleine dingen, maar zelf grote dingen door de vingers zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekend letterlijk muggen zeven en het komt uit de bijbel. Het binnenkrijgen van een mug die in het drinken kon zitten werd als probleem gezien door Joden omdat ze dan bloed binnen kregen daarom zeefde ze het drinken.
Er is een uitspraak van Jezus dat men wel de drank zeeft op muggen maar wel een kameel doorslikken. Dus eigenlijks iets heel onbenulligs doen, dat muggen zeven en de grote dingen over het hoofd zien.