Hoe komt het dat Rabobank een AAA-status had en geen enkele bank dit ook had?

Toegevoegd na 1 uur:
En heeft dit iets te maken met het coöperatieve systeem waarmee de rabobank werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Veel banken hebben verzekerings- en beleggingsconstructies zo ingewikkeld gemaakt, dat ze zelf niet meer weten wat ze in huis hebben. Die hebben ze vervolgens vaak aan elkaar doorverkocht.
Ook hebben veel banken geld geleend aan Griekenland, Italie e.d, waarbij er nu twijfels zijn of die dat ooit geheel zullen terugbetalen. De RABObank deed daar veel minder of helemaal niet aan mee, en heeft dus weinig ' lijken in de kast'.
Ook heeft de RABO bank relatief veel eigen kapitaal.
Stel: Je hebt als bank zelf een Euro, en je leent er negen Euro bij om 10 Euro aan verschillende personen uit te kunnen lenen. Daar betalen zij rente voor, en dat is je winst. Maar als een van de tien niet terugbetaalt ben je zelf als bank volkomen blut. De RABObank heeft in dit voorbeeld echter twee Euro eigen kapitaal. Je ziet dat hun voortbestaan in deze omstandigheden niet in gevaar zou komen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg, het duurde even voordat ik 'm had, maar nu snap ik het.