waarom hebben veel vietnamezen vaak dezelfde achternaam?

had vorig jaar een stuk of 10 vietnamezen bij mij op school zitten, en ze hadden bijna allemaal dezelfde achternaam. En ze waren ook geen familie. Waar komen bij hun dan de achternamen vandaan, misschien ligt het aan de geboorteplaats ofso?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in nederland heb je toch ook heel veel jansen en de jong. misschien is die achternaam ook veel gekozen in vietnam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan bedoel ik dus dat de vietnamese naam van bijv jansen en de jong vaak gekozen is in dat land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel heel toevallig dat er zoveel met dezelfde achternaam in het buitenland op dezelfde school zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het gaat denk ik nu meer over het feit van de achternamen zelf en denk niet over het feit dat er toevallig 10 mensen dezelfde achternaam hebben. (al weet ik dat niet zeker dus dat laat ik open aan de vragensteller.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragensteller gaat ervan uit dat er gemiddeld meer Vietnamezen met dezefde achternaam zijn dan bv Jansens in Nederland.
Reinier68 kan zelf niet meer reageren vandaag, maar hij zit hier naast me, vandaar dat ik weet wat hij bedoelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke maar het is ook logisch dat er meer dezelfde achternamen zijn in vietnam want die hebben ong. 90 mil. inwoners en nederland bijna 17 mil. maar ja ik kan niet beoordelen voor Reinier68
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om gemiddeld.
Van elke 100 nederlanders heet er 1 Jansen
Van elke 100 vietnamezen heten er 3 Ching
Dit zijn maar voorbeelden natuurlijk

Antwoorden (1)

Dat zijn familienamen, en uiteindelijk komen alle mensen ergens wel van elkaar af. In Korea heten bijv heel veel mensen Kim of Park, en in China is Chang ook geen onbekende.

Hoeft niet per se namen van geboorteplaatsen te zijn.

In een heel ver verleden zijn die vietnameze vrienden wel verwand.

Maar ook in NL hebben veel mensen dezelfde naam, De Vries, en Jansen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou toch ook breemd zijn als er op een Americaanse school ineens 5 mensen uit Nederland zitten die Jansen heten en geen familie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breemd=vreemd en americaans moet met een k :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jefffraanje maar het gaat denk ik nu meer over het feit van de achternamen zelf en denk niet over het feit dat er toevallig 10 mensen dezelfde achternaam hebben. (al weet ik dat niet zeker dus dat laat ik open aan de vragensteller.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnetje is overigens niet van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat Jefffraanje hoort er overigens niet bij in mijn reactie maar dat had ik perongelijk gekopierd van de andere reactie hierboven onder de vraag. (foutje kan toch)