Kan een medewerker met een tijdelijk contract blijven en een medewerker met vast contract ontslagen worden?

Mogelijk word ik morgen ontslagen. Ik heb een vast contract en een directe collega heeft een tijdelijk contract. Ik vermoed dat mijn werkgever deze persoon een vast contract aan gaat bieden na mijn ontslag. Mag de werkgever dit doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister morgen wat je werkgever je te vertellen heeft .Dus niet ziek melden:) . Mogelijk wil hij je iets heel anders zeggen . Je hebt dus een vast contract . Dan moet er eerst ontbinding bij kanton rechter gevraagd worden ,en heb jij nog alle mogelijkheden om jouw situatie goed uit te leggen .zoek rechts kundige hulp,via je vakbond of anders . Sterkte succes , ps teken niks voordat je er rechts kundig advies over hebt ingewonnen
Pieter2011
12 jaar geleden
Nog een tip: Nooit iets ondertekenen en nergens mondeling mee instemmen. Laat je vooral onder geen voorwaarde naar huis sturen, want dat verzwakt je juridische positie enorm. Zolang je een arbeidscontract hebt, moet je naar je werk blijven gaan en je nooit laten verleiden om je "ziek naar huis" te laten sturen of om een andere reden niet aan het werk te gaan.

Antwoorden (2)

Dat ligt eraan of jullie dezelfde functie hebben.
Als dat zo is zou het raar zijn wanneer jij ontslagen wordt en zij niet. Of grond waarvan zou je ontslagen worden? Dat speelt natuurlijk ook mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn collega heeft meer kennis op een bepaald gebied. Daardoor wil mijn leidinggevende die niet kwijt en laat dat ten koste van mij gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan hij niet zomaar doen!! Je hebt immers een vast contract, hij mag jou contract niet ontbinden om die reden. Hij zou je kunnen uitkopen maar ik zou niet zomaar akkoord gaan.
Jij staat met een vast contract sterk in je schoenen en kunt hè ontslag aanvechten. Neem contact op met de rechtsbijstand, zij kunnen je helpen of de bond als je daar bij zit.
Ivana
12 jaar geleden
Volgens mij kan je met een vast contract alleen ontslagen worden als de baas in financiële moeilijkheden verkeerd. Dat moet hij kunnen aantonen.
Een andere reden kan zijn, dat jij bepaald werk, waar je voor bent aangenomen weigert uit te voeren. Of wanneer je een diefstal hebt gepleegd of ingeval van door jou gepleegde sexuele acties/ intimidaties. Hij kan je werkelijk niet ontslaan met een vast contract, alleen om reden dat hij een ander beter vindt passen in zijn bedrijf.
Je vertelt er helemaal niet bij op welke gronden JIJ ontslagen wordt. Dat staat (zeker juridisch gezien) los van de reden waarom het contract van je collega verlengd wordt.

En ik weet zeker dat er een reden is voor je ontslag, een ontslag moet namelijk aangevraagd worden, en wordt zeker niet zomaar verleend.
Dus OF je vertelt ons dingen niet, OF je werkgever heeft hier nog niet goed over nagedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben graag openhartig hoor. Die collega met een tijdelijk contract heeft meer kennis op een bepaald gebied (iets met software). Daarmee onderscheid die persoon zich van de rest. Mijn leidinggevende wil die persoon houden, maar moet mij daarvoor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat echt het hele verhaal is, dan vermoed ik dat je werkgever niet bepaald ervaren is in het voeren van een bedrijf. Want als jij op deze grond ontslagen wordt dan hoeft een rechter nog geen seconde na te denken om jou gelijk te geven.
Dat iemand anders ergens beter in is dan jij is absoluut geen grond voor ontslag. Waarschuw je baas maar vast dat ie moet gaan sparen, want dit gaat m erg veel geld kosten.