Hoe kom ik aan een baan?

Ik ben op me 18e gestopt met een MBO niveau 4 opleiding.
Toen ben ik samen met me vader gaan werken in de horeca. Ik ben inmiddels bijna 26 en heb het helemaal gehad in de Horeca.
Helaas heb ik geen afgeronde MBO diploma, maar slechts een Mavo diploma.
Kan ik niet ergens werken en leren tegelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Werken en leren tegelijk kan in 2 verschillende vormen.

1. Vanuit het bedrijf krijg je een traject aangeboden ( Word weinig gedaan )
2. je begint een opleiding en zoekt daarbij een stage bedrijf waar je dan waarschijnlijk een vergoeding krijgt, Zal waarschijnlijk geen dikke vetpot zijn.

Hierbij is het ook handiger om een baan in de techniek te krijgen dan bijv een kantoor functie omdat ze hele technische mensen op dit moment harder nodig hebben ( werktuigbouwkunde raad ik mensen aan )

Verder zou ik bij alle plaatselijke uitzendbureau's je inschrijven en kijken wat ze voor je kunnen doen.

Bedenk wel dat bij een arbeidsbureau langsgaan hetzelfde is als een bedrijf, wek je daar geen goede indruk doen ze ook niks voor je!

Succes, indien vragen reageer maar, ben best bereid je wat meer info te geven. ( werk zelf bij een uitzendbureau )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk kan je gaan werken en leren tegelijk.
Ik weet een concreet voorbeeld waar veel banen in zijn, en ook in de toekomst komt er alleen maar meer vraag naar;

verpleegkundige.

In dienst van bijv. een ziekenhuis of psychiatrische instelling volg je de opleiding en krijg je een leerlingensalaris. Tegelijk volg je school ( een mbo of hbo opleiding, kan beide )

Zijn veel doorgroeimogelijkheden en is een heel diverse baan.
Maar zo zijn er nog wel meer werk/leerplaatsen in de zorg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat lijkt me interessant. Maar dan nu.. hoe ga ik verder?
Hoe krijg ik dit voorelkaar? Waar moet ik heen bellen? Wie moet ik aanspreken enz enz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkbedrijf, arbeidsbureau, gemeentelijk loket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ziekenhuis ( staan op hun site vaak ook vacatures voor leerlingen, zij sturen je dan door naar de opleiding waar ze mee samen werken ) , googelen naar dichtsbijzijnde mbo opleiding en informatie opvragen, open dagen bezoeken.
Als het bedrijf van je vader is, vraag hem dan je opleining te betalen. Lijkt me vrij normaal voor een ouder.
Is het bedrijf niet van je vader, begrijp ik je vader niet, welke ouder laat nou zijn kind de opleiding stoppen?
Tja, je bent ongeschoold, en dus verdoemd achter de lopende band. Mits je een BBL traject ingaat en je diploma haalt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag is niet wie mijn opleiding gaat betalen.
Geld is het probleem niet.
Ik wil een baan met normale werktijden en wil niet voor mezelf of vader werken.
Wet investeren in jongeren

Jongeren onder de 27 jaar die niet werken en niet naar school gaan, kunnen sinds 1 oktober 2009 geen beroep meer doen op een bijstandsuitkering. Ze krijgen van de gemeente een werk-/leeraanbod, zodat ze kunnen werken, leren of beide combineren. Dit staat in de Wet investeren in jongeren (WIJ).

Jongeren die een baan accepteren, krijgen salaris via hun werkgever.
Jongeren die ervoor kiezen om verder te leren, krijgen als dat nodig is een inkomen dat even hoog is als een bijstandsuitkering.
Jongeren die het werk-/leeraanbod van de gemeente weigeren, krijgen geen uitkering.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/werkzoekende-jongeren-en-jeugdwerkloosheid/wet-investeren-in-jongeren

Toegevoegd na 1 uur:
Vraag: Kan ik niet ergens werken en leren tegelijk?
Antwoord:
Ja, als je een beroep doet op de WIJ.

Ga naar je gemeente of het arbeidsbureau of het werkbedrijf van je gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Copy paste van google heb ik niet om gevraagd Dikke min -1!!!! Hetzelfde wanneer je verwarming stuk is en er iemand komt om je een handleiding te geven.
Heb je niet veel aan he ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag: Kan ik niet ergens werken en leren tegelijk?
Antwoord:
Ja, als je een beroep doet op de WIJ. Ga naar je gemeente of het arbeidsbureau of het werkbedrijf van je gemeente.
Je eerste vraag is hoe kom ik aan een baan? Door te solliciteren! Zorg eerst dat je weet wat je wilt en wat je absoluut niet wilt. Dat voorkomt heel veel afwijzingen. Je kan bijvoorbeeld een loopbaanbegeleider inschakelen om daar achter te komen (werkbedrijf of particulier via google). Als je weet wat je wilt kan je ook gericht zoeken en solliciteren. Je geeft aan geen afgeronde mbo opleiding te hebben. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn bij het vinden van een passende baan. Vraag maar om je heen. Niet iedereen heeft de opleiding afgerond waarvoor hij nu voor werkt. Vaak gaat het toch om connecties en training on the job.
Probeer met je overtuigingskracht te solliciteren op een mbo functie. Maak een hele goeie sollicitatiebrief en een mooi en goed cv. Vaak als je heel erg graag wilt en laat zien dat je het kan dan is men best bereid om je het voordeel van de twijfel te geven. Zorg voor een goed netwerk zodat iemand je kan aanbevelen (bijvoorbeeld linkedin, detacherings of werving en selectie bureau). Wees bereid onder aan te moeten beginnen.
Als horecaman moet je goed kunnen communiceren. Gebruik dat talent en laat mensen weten dat je op zoek bent naar een nieuwe baan en wat je dan in gedachte hebt. Ik zit te denken aan bijvoorbeeld accountmanager of servicemedewerker. Bij deze functies willen ze nog wel eens een oogje dicht knijpen als je geen afgeronde diploma's hebt maar wel laat zien dat je het wil en kan. Probeer men te overtuigen door bijvoorbeeld gratis proef te draaien voor een week. Op die manier kan je kijken of jij het leuk vindt en zij ook.

Werken en leren kan via een bbl of een bol opleiding. Check de ROC opleidingen in de buurt of check het loi, nci, nti opleidingen.

Ik wens je heel veel succes bij het vinden van een passende baan met jou inzet moet het vast lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zorg kun je werken en leren.
Jij hebt dan misschien geen afgeronde MBO diploma, maar heb je geen certificaten, aangezien je wellicht toch een aantal jaar de opleiding gevolgd hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je aanmelden voor een BBL-traject. Dit bestaat uit werken en leren (vaak 4 dagen werken en 1 dag leren).
Op basis van je leeftijd en het feit dat je minimaal of niet betaald zult worden vanuit het BBL-traject kun je je via het UWV aanmelden voor de WIJ-uitkering (tot 27 jaar).