Hoe is de afhandeling van justitie wanneer een minderjarige wordt betrapt op diefstal?

Het is gemeld bij de politie. Hij heeft bekend voor enkele honderden euro's aan goederen te hebben ontvreemd. Wat kan hij verwachten? Een werkstraf, een geldboete, wordt het onderling afgehandeld met de gedupeerde of komt dit ter verantwoording van zijn ouders?

12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

MinderjarigenVoor jongeren van 12 tot 18 jaar gelden andere regels. Minder ernstige vergrijpen - zoals een winkeldiefstal waar weinig is gestolen of een vernieling met weinig schade - handelt de politie meestal zelf af. Vaak gebeurt dat via een zogenaamd Halt-project. De dader moet dan een aantal uren werken, meestal maximaal 20 uur. Bovendien moet de minderjarige de schade vergoeden. Zwaardere zaken komen op het bureau van de officier van justitie terecht. Deze kan zelf de zaak afdoen met een boete of een korte taakstraf (werk- of leerstraf) opleggen (meestal maximaal 40 uur). Per 1 januari 2007 kan de officier van justitie de zogenaamde strafbeschikking opleggen. Dit betekent dat er tot 60 uur taakstraf kan worden opgelegd, maar ook een gedragsaanwijzing bijvoorbeeld dat de minderjarige na 20.00 uur niet meer op straat mag zijn. Als hij de zaak ernstig vindt, kan de officier van justitie er ook voor kiezen de zaak voor de kinderrechter te brengen. De ouders, de advocaat van de minderjarige en iemand van de Raad voor de Kinderbescherming mogen daarbij zijn, verder eigenlijk niemand. In het ergste geval kan de rechter een minderjarige veroordelen tot een vrijheidsstraf of als de minderjarige ernstige psychische problemen heeft tot plaatsing in een jeugdinrichting als de minderjarig. Voor minderjarigen zijn er speciale justitiële jeugdinrichtingen.

bron: wikipedia pagina openbaar ministerie nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bureau Halt zal wel ingeschakeld worden, dus dat is dan meestal een werkstraf. En ik hoop dat zijn ouders hem laten werken en hem alles aan de winkel(?) terug laten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bureau halt word ingeschakeld en er moet taakstraf voldoen.
Er zullen verder geen kosten worden berekend omdat een winkel hiervoor verzekerd is.