Wie weet voorbeelden van zinvolle stakingen?

Ik leef al jaren onder de impressie dat stakingen af en toe best nuttig kunnen zijn. Ik ben me ervan bewust dat lang niet alle stakingen zinnig zijn en dat sommigen te ver gaan, maar daarop wil ik hier verder niet ingaan. Ik vraag me puur en alleen af of er voorbeelden zijn van stakingen die wél het gewenste effect hebben gehad, want door te zoeken op internet kwam ik niet op een antwoord (lees: voorbeeld). Wel kwam ik vele stakingen tegen die geen zin hebben gehad.

Kan iemand uitsluitsel bieden?

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik ga de vraag sluiten zonder 'Beste antwoord' aan te wijzen, omdat er mijns inziens geen sluitend antwoord is gegeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Drepolli
12 jaar geleden
Haha Geniaal XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, nu wil ik het weten ook. ;) Zoals ik zei, ik kon zelf geen voorbeelden vinden, maar misschien kan iemand zich dingen herinneren. Mijn impressie dat er wel degelijk voorbeelden van zijn zal toch ergens vandaan moeten komen. :)
Drepolli
12 jaar geleden
Zeur mijn antwoord dan niet meteen af aub ;)

Antwoorden (3)

De 'stakingen' in Egypte en Tanzanie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal zorgen stakingen ervoor dat de partijen weer aan de onderhandelingstafel gaan zoals het bijvoorbeeld bij de post gebeurde. Beiden partijen doen dan meestal wat water bij de wijn omdat ze elkaar nodig hebben. En als je de werknemers laat denken dat ze winnen oid terwijl ze eigenlijks met minder genoegen nemen dan eerst is toch wel winst. Echter is een geweldloze staking tegen overheidsbeleid nooit gelukt(dat was mijn vraag).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dit principe en ben ermee bekend. Toch is dit geen antwoord op de gestelde vraag, namelijk: 'Zijn er voorbeelden van geslaagde stakingen?' Daarbij heb ik het woord 'geweldloos' nergens genoemd, dus heb je wel voorbeelden waar het gelukt is mét geweld?
Drepolli
12 jaar geleden
Libië is het gelukt met geweld, Kadhaffi is niet meer de leider
Drepolli
12 jaar geleden
Btw bij de post lukte het tot een nieuwe onderhandeling staat in mijn antwoord, dat is ook een succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Libië is denk ik meer opstand/demonstratie dan staking, maar over de post heb je wel een goed punt. Het is er nu wat te laat voor (ik ga slapen), maar ik ga me er morgen nog even wat meer in verdiepen, want ik wil nu gewoon weten hoe het precies zit. :P
Mahatma Gandhi staat bekend om zijn succesvolle stakingen voor vrede.