Is er geen instantie, die controleert of een produkt ook werkelijk doet wat ze op het etiket of in de reklame beloven?

Nog te vaak koop ik een produkt, waarvan ik denk dat het geschikt is voor mijn doel en vaak werkt het voor geen meter. Weer geld weggegooid, weer meer onnodige millieuverontreiniging.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Onjuiste reclame:
stichting reclame code

Onjuiste produkt informatie:
geen idee ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt achteraf bij nieuwe producten waar het nog niet vaststaat en het gebeurt vooraf wanneer er een wet is die voorschrijft wat er op moet staan... En voornamelijk denk ik dat de consumenten dat controleren en laten voorschrijven... Vooral na klachten dat de reclame-code-commissie gaat optreden... En dat er wetgeving van kracht wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Warenwet. Zie site van het Voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Consumentenbond en programma's als Kassa controleren ook producten, en publiceren regelmatig over niet aan de verwachting voldoende artikelen.
Je kunt bij deze organisaties ook zelf een product onder hun aandacht brengen, meestal proberen ze daar wel wat mee te doen, zeker als er meerdere meldingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je een product haalt naar aanleiding van een reclame is de oorzaak dat het niet werkt zoals in de reclame als jij dit gebruikt dat je een verkeerde dosering hebt...

Neem bijvoorbeeld de reclame van Ajax alles reiniger van die 2 rijke dames, waarvan de huishoudster er om welke reden dan ook niet is: Van de vertegenwoordiger van Johnson Devirsey weet ik dat de hoeveelheid Ajax alles reiniger die gebruikt wordt. Tot op de microliter/gram nauwkeurig is afgemeten. Zodat ze de (meest ideale) geadviseerde verminging van bijv. 1:25 hebben...

Dit lukt je thuis zonder de beschikking te hebben over de meest geaffanceerde apparatuur dus nooit...

De reclames zijn in dat opzicht dus niet misleidend. Want als jij je aan de voorschriften houd dan werkt het precies zo als in de reclame. Klagen bij de leverancier, producent/fabrikant wilt overigens wel eens helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de reclamecode staat dat een aanbieder van een product niet mag liegen. Verder moet een product volgens het Burgerlijk Wetboek voldoen aan de zogenaamde conformiteitseis. Dat wil zeggen dat een product moet doen wat je er redelijkerwijs van kunt verwachten. Als je een fiets koopt, mag daar niet een trapper afbreken. Daar hoef je geen genoegen mee te nemen. Bij veel producten is dat echter moeilijk te bepalen. Als jij bij TelSell afslankpillen koopt, kun je wel klagen dat je geen 5 kg in een maand bent afgevallen, maar zal TellSel tegenwerpen dat je veel meer hebt gegeten dan de afslankpillen en dat het je eigen schuld is dat je nog steeds dik bent. Wat verwacht je van Axe, van een energiebal, van een portretschilder, van Tarotkaarten? Bij diensten, bijvoorbeeld de kapper, is het nog veel moeilijker om te bepalen wat je kunt verwachten. Je kunt het beste op je gezonde verstand afgaan en als je de gok waagt en een antiverkoudheidspilletje koopt van Dr. Vogel, niet gaan zeuren als je verkouden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als ze er al zijn doen ze dat nauwelijks (al was het maar omdat er veel meer producten zijn dan ze ooit kunnen testen).
Koop dus geen artikelen met een etiket, behalve als er iets zinvols op staat als: 20 watt of met 40 graden wassen.
Alles wat ik persoonlijk heb getest (van bloemkolen t/m computers) voldoet redelijk tot goed zolang er maar geen etiket op zit.