Wat gebeurt er als de brandweer een persoon moet "afhijsen" ?

Ik zie op de website van 112meldingen.nl de volgende melding :
PR 1 HULPVERLENING xxxxstraat 9 GRONINGEN (PERSOON AFHIJSEN) (postcode) houd dat in ? Een persoon afhijsen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
145.4K

Het beste antwoord

Daar verstaan ze onder als ze uitzonderlijke middelen moeten toepassen om iemand ergens vandaan of uit te redden vanaf een ongebruikelijke hoogte.
Gebeurt met hoogwerkers al dan niet van de brandweer.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kan ook gaan om gevaarlijke dingen te verwijderen Zelf meegemaakt dat ik als zonweringmonteur een uitzonderlijk verzoek deed zonwering te verwijderen omdat ik op dat moment geen hoogwerker kon krijgen maar t wel een gevaar voor omgeving en kids was en dus ook gratis verleend werd (sterker ik moest mee hahah)

Toegevoegd na 8 minuten:
beelden niet van mijn aktie is zomaar een voorbeeld.

Toegevoegd na 19 minuten:
En dit is een supersimpele actie ik moest schermen van dik 10 m breed weghalen op grote hoogte en wist wat en hoe gevaar bracht en had zelfs buiten mijn baas brandweer gebeld gezien de noodzaak Brandweer assistentie is in dat geval ook gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Aha, dus het wordt ook gebruikt als iemand liggend naar een ziekenhuis vervoerd moet worden maar zich op een verdieping in een gebouw zonder lift bevindt.
escape
12 jaar geleden
@Amadea: precies, dat is het enige juiste antwoord.

Andere antwoorden (4)

Wat het ook kan zijn is dat de brandweer het ambulance personeel hulp biedt. Soms wordt de ambulance opgeroepen voor iemand die niet op de begane grond ligt. Als zo iemand dan meegenomen moet worden naar het ziekenhuis moet diegene toch naar beneden komen. Door arbo regels mogen ambulance broeders geen brancard+patient van de trap af dragen. Daarom wordt vaak de brandweer ingeschakeld om iemand uit het raam te takelen, wat afhijsen wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappige antwoorden.. Mijn vriend krijgt ook wel eens meldingen maar daar vragen ze dan om assistentie van de hoogwerker..
We zijn er Welles wezen kijken en idd halen ze dan mensen van hoger gelegen plekker af.. Vooral als het om spoed gaat maar ook andere opgelopen schade. Vaak Komt het voor bij hoofd rug of heup letsel of hartfalen.. Want als mensen gewoon de trap nog af kennen lopen is er geen hulp nodig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhijsen doen ze zelfs voor een eend...
:) Ik werkte bij de dierenambulance en heb de brandweer eens uit laten rukken om een eend uit het water te redden die visdraad om zijn pootje had en de haak onder zijn vleugel. Hij is er gelukkig goed vanaf gekomen, en de eend ook ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zie je in de P2000 staan: dier in nood (dier te water; of: dier op hoogte).
zo als al gezegd is hijsen ze iemand met behulp van een auto ladder (de ladder wagen) of een hoogwerker. uit het raam vedder rijden er als het spoed is vaak ook nog een normale brandweerwagen mee voor meer mensen. ook wilt het nog wel een gebeuren dat ze iemand met elkaar naar beneden dragen. dit is dan til assistentie.

bij het afhijsen zelf word er op de auto ladder of op de hoogwerker een speciale soort van bak geplaatst. hier op word het bovenste deel van de brancard gelegd (tenzij de ze al boven is) . daarna naar boven brancard er weer af persoon er op brancard weer op de ladder naar beneden brancard weer op zijn onderstel. klus geklaard