Moet je een doorverwijzing van je huisarts krijgen als je denkt je hand gebroken te hebben?

Ik denk mijn hand net gebroken te hebben.
Kan ik naar de eerste hulp van een ziekenhuis? En kan ik dan eventueel gelijk een foto laten maken? Kan dat dan gelijk worden afgehandeld? Het is zaterdagavond...
Of moet ik wachten tot na het weekend voor een afspraak met mijn huisarts?
Het lijkt me niet spoedeisend, doet niet bijzonder veel pijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K

Antwoorden (8)

Bel met de dokterspost, het nummer krijg je door als je je eigen huisarts belt, en leg daar je vraag voor. Daar kan men je het juiste advies geven

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het nodig is kan je alle hulp krijgen al is het midden in de nacht, je hebt in dit geval geen doorverwijzing van je huisarts nodig. Gebeurt iets dergelijks als je huisarts bereikbaar is, moet je daar altijd als eerste heen bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed advies Nelly ! +
Het is vrijdagavond, en je kunt gewoon naar de spoedeisende hulp van een ziekenhuis gaan, daar wordt een foto gemaakt als ze dat.nodig vinden en je hand niet al te dik is door de zwelling. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon langsgaan als jij je daar prettig bij voelt.
Ze mogen en zullen je echt niet naar huis sturen.
De verpleegkundige en artsen zijn er juist voor zulke gevallen.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niet.
Je moet gewoon eerst je eigen dokter bellen.
Die heeft altijd een noodnummer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
momopoyolo, hoezo ben je daar zo stellig over? Als je jouw hand breekt in de avond hoef je helemaal niet jouw huisarts te bellen, dan ga je naar de huisartsenpost, legt daar aan de balie uit wat er is, en je mag direct plaatsnemen in de wachtkamer van de eerste hulp post.
Gelukkig niet zelf ervaren maar veel mensen daar linea recta naar toe gebracht.
Als je de huisarts belt, krijg je een bandje met dat zelfde advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een aanvulling momopoyolo: Rechtstreeks geknipt van de site van de huisartsenpost in A'dam. Niets gerept over eerst jouw eigen dokter bellen. ---------------
Met spoed de huisarts nodig 's avonds, 's nachts of in het weekend? Dan belt u het centrale nummer van alle Amsterdamse Huisartsenposten: 088 - 0030600. Bij 'spoedeisend' kunt u niet wachten tot de volgende werkdag van uw eigen dokter. Bijvoorbeeld bij toenemende benauwdheid, verlammingsverschijnselen, heftige buikpijn, een ernstig ziek kind of een ongelukje in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisartsenpost is iets anders dan de eerste hulp.
Heb je buiten de tijd dat je huisarts aanwezig is, iets wat niet kan wachten, bel je de huisartsenpost, die helpen je verder en beslissen of je eventueel door moet naar de eerste hulp afdeling van een ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat dat twee verschillende dingen zijn.
Bij de eerste hulp van het ziekenhuis helpen ze je ook gewoon, heb ik zelf al meerdere malen meegemaakt. Visara denkt dat zijn hand gebroken is, dus zal er een röntgenfoto gemaakt moeten worden. Bij de Huisartsenpost hebben ze geen röntgenapparatuur, dus zal hij alsnog naar de eerstehulp van het ziekenhuis moeten.
Lijkt mij een beetje een omweg
Vaak is de wachttijd ook korter in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze helpen je ook bij de eerste hulp, het probleem is dat veel mensen met klachten die een huisarts kan behandelen zich melden bij de eerste hulp. Met het gevolg dat het daar soms onnodig druk kan zijn.
hier zit de huisartsen post, naast de eerste hulp in het ziekenhuis.
Bij binnen komst wordt door een verpleegkundige beoordeeld bij welke afdeling je moet zijn. Zo kan het dus dat je ook via de huisarts naar de röntgen afdeling kan en je met een gebroken hand niet bij de eerste hulp arts komt.
Het is in mijn ogen ook niet helemaal duidelijk genoeg voor patiënten waar je het beste heen kan. De eerste hulp wordt dan al snel gekozen, met het idee , dan zit je eigenlijk altijd goed.
De huisartsen posten zijn er oa gekomen om de toeloop bij de eerste hulp terug te dringen. Naar mijn idee is het dan ook verstandig om de keuze waar je heen gaat over te laten aan professionals, dit doe je door de huisarts post te bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat je de eerste hulp post in het ziekenhuis niet onnodig moet belasten, maar in dit geval ging het om een vermoedelijk gebroken hand en moet er in ieder geval een foto gemaakt worden. Dus kan hij beter de Huisartsenpost overslaan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je bij ons zonder eerst gebeld te hebben de huisartsenpost binnenstapt, wordt je meteen naar huis gestuurd om eerst te bellen. zelfs als je half dood bloedt. had dat op vakantie in andere provincie ook. stond bij het ziekenhuis voor de deur, maar moest eerst (mobiel) bellen en mijn mobiel was bijna leeg en toen werd ik in de wacht gezet, en al die tijd mijn kind maar huilen met zijn hersenschudding.
Volgens mij is de Eerste hulp post je verplicht te helpen.
In ieder geval zullen ze je naar je hand (moeten) kijken.

En waarschijnlijk een foto maken indien noodzakelijk.
Geen verwijzing nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog niet geweest bent, dan eerst de dienstdoende huisarts bellen. Die zal je doorverwijzen naar de s.e.h. van het dichtsbijzijnde ziekenhuis, en terwijl jij onderweg bent seint de huisarts de s.e.h. in, waardoor alles en iedereen al bijna klaar staat als jij daar arriveert. Het bespaart je een hoop wachttijd in het ziekenhuis.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schetst wel een soort van ideale situatie.
Volgens mij gaat dat in de praktijk niet zo.
Maar je krijgt een plus voor: eerst de dokter bellen.
jc54
12 jaar geleden
Zo'n anderhalf jaar geleden brak mijn vrouw haar arm . Toen werkte het wel zo. S.e.h. gebeld, en die adviseerden eerst even langs de huisarts te gaan, verwijskaart etc...
Bel de dichtstbijzijnde eerste hulppost en doe je verhaal. Zij vertellen je hoe laat je terecht kan. Je bent nl. niet de enige, en zo voorkom je dat je te lang moet wachten in het ziekenhuis.
Zo ging het bij ons toen mijn man spoedeisend hulp nodig had voor een acute superpijnaanval aan zijn ogen.
Je hoeft niet eerst een verwijzing te halen bij je huisarts en ze helpen je zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisartsenpost moet je zien als je huisarts , zeker met dit soort dingen kan je naar de hap . Daar zijn ze tenslotte voor. Alleen voor de dingen die echt kunnen wachten tot maandag kan je naar je eigen huisarts , maar hier moet je toch echt even naar laten kijken , een gebroken hand hoeft niet altijd pijn te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, daar hoef je geen doorverwijzing voor te hebben. Mijn vriend kreeg vorig jaar tijdens een late dienst, rond 22 uur op vrijdagavond, een ongelukje op zijn werk waardoor zijn hand vreselijk opzwol. Aangezien hij zelf BHV'er is, had hij meteen in de gaten dat het misschien wel gebroken zou kunnen zijn. Hij is daarop naar de dichtstbijzijnde EHBO gereden waar er foto's van gemaakt zijn en hij voor de zekerheid gips heeft gekregen. Gelukkig bleek er uiteindelijk niks aan de hand te zijn. Maar om terug te komen op je vraag: als je er aan twijfelt of je hand gebroken is, gewoon gaan voor je er (nog meer) last van krijgt! Misschien inderdaad wel even bellen vantevoren zodat je geen uren in het ziekenhuis hoeft te bivakkeren. Overigens is een geplande afspraak geen garantie dat je dan ook daadwerkelijk op die tijd aan de beurt bent, omdat spoedgevallen altijd voorgaan.