Tegenover sympathie staat antipathie.
Empathie is inlevingsvermogen. Daar is geen tegengesteld woord van.
Je hebt het of je hebt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

egocentrisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...mmm...klinkt als emotieloos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Empathie betekent inlevingsvermogen in de gevoelens van een ander. Je kunt best emoties van jezelf hebben (en behoorlijk heftig ook), zonder dat je je kunt inleven in die van een ander
Ik kan het alleen maar omschrijven als :
gevoelsarm in de richting van anderen.

Wat dus niet betekent, dat zo iemand überhaubt weinig gevoelens ondervindt : hij/zij kan een heel rijk gevoelsleven hebben als het om de eigen gevoelens gaat.

Alleen waar het inleven in de gevoelens en stemmingen en reacties van een ander betreft, geeft hij/zij 'niet thuis'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Disempathie.

Als je erop googlet kom je het niet zo 1-2-3, maar in onderstaande bron wordt 't genoemd. (Natuurlijk geeft Google slechts een indicatie.)

In 't Engels (disempathy) en 't Duits (disempathie) wordt 't vaker gebruikt.

(Dispathie lijkt erop, maar dat is slechts een ongelijkheid in de gevoelservaring, niet een gebrek eraan.)